Socialdemokraterna i Uppsala

Stoppa vinstjakten i välfärden

Pressmeddelande   •   Sep 01, 2014 15:10 CEST

Efter UNT:s granskning av orimliga vinstmarginaler och överpriser är det tydligt att det borgerliga privatiseringsexperimentet inom välfärden har havererat. Socialdemokraterna i Uppsala vill se en politik som slår vakt om vår gemensamma och skattefinansierade välfärd.

– Uppsalas invånare har rätt att förvänta sig att deras skattepengar går till vår gemensamma välfärd. Vi ser nu att åtta år av moderata privatiseringar har lett till att stora belopp istället hamnat i de privata vårdbolagens fickor, samtidigt som kommunen tvingas spara. Det är orimligt, säger kommunalrådet Marlene Burwick (S).

– Socialdemokraterna står för en tryggare välfärd. För en politik som vilar på högt ställda krav för kvalitet, insyn, uppföljning och långsiktighet, inte girighet och kortsiktiga vinstintressen, avslutar Marlene Burwick (S).

Socialdemokraterna kräver:

• Bättre kvalitet – Det behövs skärpta krav, bättre uppföljning, meddelarfrihet och ökad insyn i de privata utförarnas verksamhet.
  • Mer verksamhet i egen regi – Kommunen ska utföra mer välfärdsverksamhet i egen regi för att garantera kvaliteten.
  • Sociala investeringar – Bättre förebyggande insatser, framförallt i arbetet riktat mot barn och unga.

Marlene Burwick
, kommunalråd (S)
Mobil 076-761 83 66
Rasmus Lenefors