Destination Kalmar

​Stor dansfest i Kalmar!

Pressmeddelande   •   Okt 13, 2016 16:55 CEST

Den 3–4 juni 2017 kommer 600 av Sveriges bästa dansare till Kalmar. Då avgörs SM i Dans i Kalmar Sportcenter.

Precis som vid tidigare SM kommer det att tävlas i BRR-danser (bugg, dubbelbugg, rock’n’roll, lindy hop och boogie woogie) och i standard- och latindanser (t.ex. vals, quickstep, samba, tango och cha cha). Dessutom ingår SM i disco och hiphop. Det kommer att tävlas i junior-, vuxen- och seniorklasser.

SM i Dans arrangeras av Svenska Danssportförbundet och lokal värdförening är dansklubben Spinnrockarna i samarbete med Destination Kalmar. Arrangörerna tror på fulla läktare, d.v.s. mellan 1 500 och 1 800 personer i publiken båda dagarna. Det kommer dessutom att anordnas ett sidoevenemang, Kalmarcupen, för regionala dansare som inte har kvalificerat sig till SM.

– Det var 20 år sedan SM i Dans senast anordnades i Kalmar, så det känns jättekul att få hit det igen! Dans är en fantastisk sport för folkhälsan och nu har vi chansen att få ännu fler att upptäcka dansen. Målet är att göra den bästa SM-tävlingen någonsin, säger Leif Stang, som är ordförande för Spinnrockarna.

– Evenemanget ska inte bara synas i och utanför Kalmar Sportcenter, utan hela staden ska andas dans. Vi kommer att bjuda in föreningar, studieförbund, företag m.m. och hoppas att det kommer att dansas i varenda vrå i Kalmar. Vi tänker oss allt från uppvisningar och temakvällar till spontandiscon, workshops, installationer och flashmobs, säger Pär Israelsson, projektledare evenemang, Destination Kalmar.

– Vi är jätteglada över att ha lyckats få hit SM i Dans. Dels är det ett bra tillfälle att lyfta fram dansen som sport, dels betyder det mycket för näringen. Vi räknar med att den turistekonomiska omsättningen i samband med evenemanget kommer att vara ca 3–4 miljoner kronor, tillägger Johan Göransson, projektledare idrottsturism, Destination Kalmar.

För mer information:
Bert Olausson, projektledare, SM i Dans 2017, tel: 070-686 00 16
Johan Göransson, Destination Kalmar, tel: 0480-45 34 05

Destination Kalmar ska i samverkan med näringslivet utveckla, profilera och marknadsföra Kalmar som besöksmål. Bolaget ska även samordna och utveckla evenemang och idrottsturism i Kalmar, driva turistbyrå- och gästhamnsverksamhet samt i samverkan med Statens fastighetsverk ansvara för verksamheten på Kalmar Slott.