Ving Sverige AB

Stor efterfrågan på resor till krisdrabbade Grekland

Pressmeddelande   •   Aug 03, 2012 11:10 CEST

Politisk oro och ekonomisk instabilitet har knappast fått svenskarnas intresse för Grekland att falna. När de omfattande lågtrycken avlöser varandra flyr svenskarna till sydligare breddgrader och Grekland tillhör fortfarande favoriterna. Ving har snart sålt slut på 9 av 10 av sommarens charterresor till Grekland. Än är det dock inte för sent för soltörstande svenskar att boka en Medelhavsresa. Störst utbud av restresor till Grekland under sensommaren och i början av hösten finns till de stora destinationerna Kreta och Rhodos.

Att Grekland är populärt är kanske inte så svårt att förstå.  Landet kan stoltsera med en vacker ö- värld, historiska sevärdheter, god mat och en rad olika resmål av varierad karaktär. Ving har ett brett utbud i Grekland, från resmål på pittoreska öar som Skopelos och Lesbos till klassiska charterdestinationer som Kreta och Rhodos. Här kan såväl barnfamiljer som unga par hitta något passande.

-  Att åka till en grekisk ö med vitkalkade hus och vackra stränder och inta en god måltid på en lokal taverna är fortfarande något som många förknippar med semester. Lägg därtill ett solsäkert klimat och den personliga prägel som fortfarande finns kvar på många ställen så är det inte så svårt att förstå varför Greklands popularitet håller i sig trots rådande kris, säger Magdalena Öhrn, informationschef på Ving.

Att Grekland står sig i konkurrensen som semesterland visar också Vings undersökning Resepanelen där 7 474 personer svarat på frågor om sina res- och semestervanor. När charterfavoriter skall listas väljer drygt 3 av 10 Grekland. Landet hamnar därmed på en andraplats tätt bakom den populära spanska ön Mallorca.

Varför Grekland? (tre alternativ möjliga)

1. Fina stränder och badvikar (64 procent)
  2. Den grekiska matkulturen (58 procent)
  3. Solsäkert klimat (56 procent)
  4. Variationen av resmål (25 procent)
  5. De vitkalkade husen på öarna (18 procent)
  6. De små familjära hotellen (14 procent)
  7. Prisvärt (12 procent)
  8. Annat (7 procent)

Om Resepanelen:

Resepanelen är en kanal mellan reseintresserade och semesterarrangören Ving. Det är en internetbaserad, oberoende och opolitisk panel som speglar åsikter när det gäller semester, resor och andra närliggande frågor. Att vara med är frivilligt och helt kostnadsfritt, och man kan när som helst lämna panelen. 7474 personer som är medlemmar hos Ving har svarat på frågor om res- och semestervanor.  Urvalet är ett s k bekvämlighetsurval och de som svarar väljer själva att göra det via en webbenkät. Undersökningen genomfördes under maj 2012.

Anna Hagberg, informatör Ving, anna.hagberg@ving.se, tel 0709-513 158