Humlamaden Rehab

Stor Facebookinsamling för hästarna som dödades av blixt.

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2013 14:07 CEST

Gruppen som heter "Hjälp oss att efter tragedin rädda Sveriges grönaste lantbruk!" har på knappt två dygn samlat in 50 000 kr. På gruppens sida kan man läsa;

Den 8 augusti hände det otänkbara. Blixten slog ner i hagen och fyra av familjens arbetshästar dödades.

Jenny och Lars-Göran Göransson driver ett ekologiskt lantbruk långt utöver det vanliga. Det mest unika är nog att de inte ens äger en traktor utan har i stället satsat på riktigt bra arbetshästar framför moderna redskap. 2012 var deras familjeföretag nominerat till Skånes Miljöpris.

När hästarna dog där under trädet den eftermiddagen var det inte bara emotionellt sett en enorm förlust för familjen. Det blev även ett mycket hårt slag mot det lilla företaget. Inte nog med att det var kostnader på tiotusentals kronor på att få kropparna hanterade, Jenny och Lars-Göran står nu också utan sina kolleger och kamrater inför nästa säsong. Tiden och kostnaderna det innebär köpa in och specialutbilda hästar som dessa är mycket stora.

Vi har känt familjen Göransson i många år och vi är bestörta över deras förlust. De är fantastiska djurmänniskor som verkligen bryr sig om alla sina djur. Allt från deras arbetskamrater, hästarna, till fåren, grisarna och korna. Djuren får leva i flock och vistas ute året om med tillgång till skydd undan väder. Jenny och Lars-Göran värnar verkligen om både miljö och djurens välfärd!

Det är nu vi alla måste hjälpas åt! Familjen behöver nya hästar för att överhuvudtaget kunna fortsätta med sin verksamhet. Alla vi som bryr oss om miljö, ekologisk mat och god djurhållning behöver ställa upp för att hjälpa Jenny och Lars-Göran kunna fortsätta vara de förebilder och pionjärer som de är. Om vi alla bidrar med en summa kommer nya hästar kunna köpas in. Kanske till och med fyra stycken.

Hästarna som förolyckades var:
Valle -00 Nordsvensk
Frö -98 Nordsvensk