Kentima AB

Stor framgång för Kentima på Scanautomatic

Pressmeddelande   •   Nov 16, 2010 10:44 CET

Uppmärksamheten var mycket stor för produkterna i Kentimas monter på Scanautomatic 2010.  Glada kunder som tyckte om de nya produkterna gjorde det hela till en riktig trevlig mässa. Produkterna som visades upp var nya programversioner av WideQuick - HMI/SCADA och Ethiris – Kameraövervakning samt Oe – Industri Panel PC.

”Det var verkligen kul att vara med på mässan och se och höra den oerhörda positiva feedback vi fick från våra kunder. De kunder som inte redan upptäckt Kentimas produkter fick verkligen en inspirerande upplevelse av presentationerna. Användarevänligheten, enkelheten, och kvaliteten är de faktorer som många poängterar. Att vi även utvecklar och tillverkar allt i Sverige till en så kostnadseffektiv prissättning, är många som har svårt att tro på.” säger en lyrisk Mikael Hansson, Produktchef WideQuick och ansvarig för mässan.

WideQuick HMI/SCADA har länge utmärkt sig som ledande på marknaden genom användarevänlighet och grafiska funktioner. Tack vare en mängd färdiga moduler och drag-and-drop funktionalitet kan utvecklingsarbetet kortas avsevärt. Kort ingenjörstid tillsammans med attraktiva licenspriser gör WideQuick till ett självklart val för att konkurrera på marknaden. I WideQuick 3.4 har fokus lagts på internationaliseringen av systemet. Detta visar på den planerade exportsatsning som Kentima har framför sig.

Oe Proficient heter den nya generationen av Panel PC. En miljövänlig PC baserad på Intel Atom’s effektsnåla processor och som drar endast runt 30W. Skärmstorlekarna finns i 12”, 15”, 17” samt 19”. Komponenterna håller högsta industristandard och är byggda helt utan rörliga delar vilket medför ett minimum av underhåll och en mycket lång drifttid. Panelvarianterna är som standard utrustade med pekfunktion och har ljusstyrka på upp till 450 cd/m2. De helkapslade Heavy Duty modellerna har IP65 runt om, inklusive alla anslutningar, vilket gör de idealiska för drift i mycket krävande miljöer. Alla modeller kan anpassas efter kundspecifika önskemål.

Ethiris utökar hela tiden stöden för nya kameramodeller. Senast i raden är Brickcom samt höghastighetskameror från Basler med bildfrekvenser på över 200 bilder per sekund. Det omfattande stödet för OPC gör Ethiris till en av marknadens enklaste produkter att integrera med andra typer av system såsom HMI/SCADA och PLC. Olika larmsignaler i en process kan användas för att starta aktiviteter i Ethiris, t.ex. inspelning eller automatisk styrning av rörliga kameror. Med hjälp av pre alarm-funktionen kan historisk video lagras efter ett eventuellt larm uppstår. På så sätt fångas problem i en process upp och kan i lugn och ro analyseras i efterhand.

Mer om programmen finns att läsa på vår hemsida. www.kentima.se

Vid frågor, kontakta respektive produktchef, Mikael Hansson (WideQuick), Ulf Heikkinen (IndustriPC) eller Peter Andersson (Ethiris) på telefon 046-25 30 40 eller på e-post förnamn.efternamn@kentima.se

Kentima AB verkar inom automation och säkerhet inom flera produktområden. Utöver WideQuick och Ethiris finns industri-PC-gruppen Oe inom koncernen. Kentima etablerades 1994 och är ett privatägt bolag med säte i Staffanstorp, Skåne. Besök oss på www.kentima.se.