Västtrafik

100,000 nya resenärer till kollektivtrafiken

Pressmeddelande   •   Maj 17, 2018 16:41 CEST

Sedan Västtrafik började erbjuda bilister fria resor i två veckor har 100,000 har valt att fortsätta resa med kollektivtrafiken. För att locka ännu fler genomför Västtrafik en manifestation för kollektivtrafiken på Gustav Adolfs torg i Göteborg.

Västtrafik har sammanställt statistiken av alla provåkarkampanjer hittills sedan starten 2011. Resultatet visar att 100,000 bilister har valt att fortsätta resa med Västtrafiks bussar, spårvagnar, tåg och båtar även efter provperioden.

– Provåkarkampanjer är ett viktigt verktyg för att få fler att upptäcka kollektivtrafiken. Det är tydligt att många väljer kollektivtrafiken bara de får prova, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Västtrafik fortsätter locka resenärer till kollektivtrafiken. Just nu pågår ytterligare en provåkarkampanj. Denna gång är siktet inställt på Göteborgsområdet.

– Vi står inför en intensiv byggperiod i Göteborg och det kommer bli svårt att komma fram i trafiken kring byggarbetsplatserna. Det är viktigare än någonsin att folk reflekterar över sina resval. Både för att vi ska komma fram i trafiken och för att staden ska nå sina mål om att minska bilresandet med 25 procent till år 2035. Fler behöver åka kollektivt, cykla eller gå, säger Lars Backström.

Manifestation på Gustav Adolfs torg  - fika med Västtrafiks vd
För att visa hur mycket plats bilarna tar har Västtrafik ställt upp femtiofem bilar och en buss på Gustav Adolfs torg i Göteborg. Idag, fredagen den 18 maj kl. 12-14, finns Västtrafik på plats på torget för att prata om kollektivtrafiken med Göteborgarna. Kom förbi och ta en fika med Västtrafiks vd Lars Backström.

Västtrafiks provåkning i siffror:

• 9 kampanjer
  • 2 miljoner erbjudanden till bilister om fria resor under två veckor
  • 500,000 har testat kollektivtrafiken
  • 100,000 personer har valt att fortsätta resa med kollektivtrafiken

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.