Content Central

Stor investering i mediebolaget Content Central

Pressmeddelande   •   Jun 07, 2017 10:32 CEST

Medieföretaget Content Central i Umeå erbjuder en onlinetjänst som kopplar ihop journalister och redaktioner för försäljning och distribution av artiklar och nyheter. Nu har företaget tagit in
8,7 MSEK från investerare.

Content Central har sedan hösten 2014 hjälpt mediehus och frilansjournalister i Sverige att sälja och distribuera redaktionellt innehåll. Över 3000 frilansjournalister, skribenter och fotografer är anslutna till tjänsten och har laddat upp tusentals artiklar, korsord och bilder till försäljning.

Verksamheten drivs genom bolaget Syndigate AB, som nu har tagit in 8,7 MSEK i riskkapital. Fort Knox och Partnerinvest Norr har tillsammans gått in med 7 MSEK genom nyemission. Dessutom konverterar det Silicon Valley-baserade VC-bolaget 500 Startups ett tidigare utbetalt konvertibellån på 1,7 MSEK till aktier.

– Det känns otroligt skönt att få avsluta denna runda som vi har arbetat med i ungefär tio månader. Att få in Fort Knox och Partnerinvest som lokala investerare känns riktigt bra. De har finansiella muskler, bra kompetens och har viktiga kontaktnät, men framför allt kommer vi att kunna arbeta nära varandra vilket är viktigt i den fas där vi befinner oss i. Till det känns det förstås riktigt spännande att få med 500 Startups i ägarkretsen, vilket kan ge oss intressanta ingångar internationellt, säger Joachim Ljungquist, grundare och vd.

Mediebranschen är under stor strukturomvandling och idag arbetar över 50 procent av världens journalister på frilansbasis. Content Central är en plattform som förenklar distribution, rättigheter och betalning av redaktionellt innehåll.

– Vi har haft dialog angående en investering i Content Central under en längre tid och det känns kul att nu få vara med att föra verksamheten framåt. Bolaget har en intressant lösning som kan vara en viktig pusselbit i den omvandling som mediebranschen genomgår just nu. Dessutom blir plattformsekonomin i allmänhet en allt viktigare affärsmodell, säger Henrik Wimelius, investeringsansvarig för digitala affärskoncept på Fort Knox.

Just nu utvecklas nästa generation av tjänsten med helt ny teknologi, vilket blir företagets första skarpa version. Dessutom pågår arbetet för fullt för en etablering i Storbritannien.

– Jag har haft förmånen att följa bolaget sedan starten och ser verkligen potentialen med att komma ut på den engelskspråkiga marknaden som är mycket större än den svenska. Med anledning av den internationella ambitionen som finns med Content Central vill vi förstås vara med på resan, säger Lena Fridlund Forsgren, investment manager på Partnerinvest Norr.

Investeringen kommer att användas till att öka resurserna för utvecklingsteamet samt för etablering på nya marknader.

Under våren har bolaget vuxit från fyra till åtta anställda.

Content Central är marknadsplatsen där frilansar och medier möts – och redaktionellt material når fler kanaler. Öppet 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Enkelt, bekvämt, prisvärt och lönsamt för alla parter.

Content Central är en tjänst och registrerat varumärke som drivs av Syndigate AB.