Naturskyddsföreningen

Stor klimatvinst med bättre lunchmeny

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 09:54 CEST

Tre gånger så många lunchgäster väljer en vegetarisk rätt om den lyfts fram på restaurangmenyn. Det visar en undersökning som Naturskyddsföreningen låtit göra inför Miljövänliga Veckan som nu startar med aktiviteter runt om i landet. Syftet är att visa den stora miljönyttan av att välja en vegetarisk rätt.

En ny undersökning som Naturskyddsföreningen beställt från Demoskop visar att tre gånger så många lunchgäster skulle välja en vegetarisk rätt om den presenteras aptitligt och högst på menyn. Endast 13 procent valde ”Dagens vegetariska”, medan 41 procent föredrog ”Risotto med kantareller och rostade rotsaker”. Nu hjälper Naturskyddsföreningen medvetna restauranger att förändra sina menyer. Över 160 restauranger har hittills gått med i restaurangsatsningen Gröna Gaffeln för att lyfta fram de gröna rätterna.

– Det är positivt att så enkla åtgärder kan ge så stor miljönytta. Både kvinnor och män verkar vilja äta mer vegetariskt, det är mycket glädjande. En vegetarisk rätt istället för en kötträtt kan halvera lunchens klimateffekt, säger Mikael Karlsson ordförande i Naturskyddsföreningen.

På lördag börjar Miljövänliga Veckan, i år med kampanjen Gröna Gaffeln. I hela landet pratar Naturskyddsföreningens aktiva med restauranginnehavare om det miljösmarta i att lyfta fram de vegetariska rätterna. Man kommer även att sprida recept och tipsa allmänheten om hur man kan äta miljösmart. Att byta några köttmåltider i veckan ger god klimatnytta. Samtidigt minskar miljöbelastningen på många andra områden.

De senaste 20 åren har köttkonsumtionen i Sverige ökat med mer än 50 procent till hela 85 kg. Om svenskarna åt enligt Livsmedelsverkets kostråd skulle vi minska köttkonsumtionen med 35 kg kött per år. Det skulle ge en miljövinst motsvarande 4 miljoner ton växthusgaser.

– Följde vi bara myndigheternas råd skulle det motsvara över en miljon svenska bilisters totala årliga bilresande. Godare, enklare och billigare klimatbantning finns inte, säger Emelie Hansson, jordbrukshandläggare på Naturskyddsföreningen.

För mer fakta:
Aktiviteter runt om i landet under Miljövänliga Veckan 2-10 oktober

Allt om Gröna Gaffeln:
http:// www.naturskyddsföreningen.se/gronagaffeln

Demoskopundersökningen finns i bifogad pdf

För frågor kontakta:
Mikael Karlsson, ordförande, 070-316 27 22
mikael.karlsson@naturskyddsforeningen.se
Emelie Hansson, jordbrukshandläggare 070-611 65 33
emelie.hansson@naturskyddsforeningen.se
Jessica Andréason, projektledare, Miljövänliga Veckan, 0739-44 99 10
jessica.andreason@naturskyddsforeningen.se

Eva-Lena Neiman, tf presschef 070-794 04 07
eva-lena.neiman@naturskyddsforeningen.se

Fakta om undersökningen
Naturskyddsföreningen lät Demoskop undersöka hur lunchgäster valde rätter utifrån två olika menyer. Menyerna hade samma innehåll men presenterades på två olika sätt.Undersökningen omfattade 1200 personer. Hälften fick välja rätt utifrån lunchmeny 1 och andra hälften utifrån lunchmeny 2. Frågan löd: Om du skulle gå ut och äta lunch på restaurang och du där fick dessa tre alternativ att välja mellan, vilket skulle du då välja?

Meny 1
Strimlad fläskfilé med potatis, Laxburgare med dillkräm eller Dagens vegetariska
Meny 2
Risotto med kantareller och grillade grönsaker, Strimlad fläskfilé med potatis, Laxburgare med dillkräm.

Utifrån meny 1 valde 13 procent det vegetariska alternativet. Utifrån meny 2, med samma vegetariska alternativ väl presenterat och överst på menyn, valde 41 procent den vegetariska rätten. Värt att notera är att inom alla grupperingar - kvinnor, män, unga och gamla - valde fler personer vegetariskt utifrån Meny 2.

Innehållet i menyerna valdes utifrån resultatet i Naturskyddsföreningens restaurangundersökning och kriterierna för de restauranger som deltar i Gröna Gaffeln.

Naturskyddsföreningen är en ideell miljöorganisation med kraft att förändra. Vi sprider kunskap, kartlägger miljöhot, skapar lösningar samt påverkar politiker och myndigheter såväl nationellt som internationellt. Dessutom står vi bakom världens tuffaste miljömärkning Bra Miljöval. Klimat, hav, skog, miljögifter och jordbruk är våra viktigaste arbetsområden. Föreningen har 184 000 medlemmar och finns i lokalföreningar och länsförbund över hela landet. Välkommen att bli medlem, skänka en gåva eller bli företagssponsor. www.naturskyddsforeningen.se | Mobil hemsida (wap): mobil.naturmob.se | Pg 90 19 09-2 | 08-702 65 00