SjukVårdsReform

Stor manifestation i Göteborg på nationaldagen mot besparingar inom den offentliga vården

Pressmeddelande   •   Jun 02, 2011 06:30 CEST

Rörelsen "NEJ till nedskärningar inom vården" kommer den 6 Juni klockan 13:00 att hålla en stor manifestation på Götaplatsen i Göteborg. Manifestationen är en protest mot de planerade besparingarna inom den offentliga vården i Göteborg. Medverkar gör bland annat programledaren Ingvar Oldsberg som stödjer vårdpersonal i kampen mot nedskärningar.

- Vi kommer inte att ge upp kampen förrän våra landstingspolitiker ställer sig på vår sida och vänder sig til staten för hjälp. En vårdreform är den enda utvägen och inget mindre kommer att accepteras, säger Arvin Yarollahi, initiativtagare och läkare på Sahlgrenska.

På endast tre veckor har rörelsen fått över 4000 medlemmar på facebook. HSO i Västra Götaland, Reumatikerdistriktet i Västra Götaland samt Strokeförbundets lokalförening stödjer nu rörelsen officiellt. Vårdförbundets nya ordförande Sineva Ribeiro ställer sig positiv till utveckligen och menar enligt en intervju i Göteborgs-Posten att rörelsen kan bli hur stor som helst.

Enligt en undersökning av IMF (International Monetary Fund) spenderar Sverige minst pengar på sjukvård av de 50 rikaste länderna i världen i relation till BNP. Samtidigt har vi i Sverige en alltmer åldrande och vårdkrävande befolkning.

- Den svenska vårdapparaten kostnadseffektiviserar personal rakt in i väggen och det är patienterna som blir direkt lidande. Denna systematiska misshandel av personal och patienter måste få ett slut innan hela systemet kollapsar, menar Arvin Yarollahi

Datum och tid: 6 juni klockan 13:00
Plats: Götaplatsen i Göteborg
Medverkande: Ingvar Oldsberg, Triple & Touch, Arvin Yarollahi (läkare) och Anders Mansten (överläkare intensivvård) med flera