Fältbiologerna

Stor manifestation i Ojnareskogen idag

Pressmeddelande   •   Aug 29, 2012 12:25 CEST

Klockan 15.30 idag samlas demonstranterna i Ojnareskogen för att manifestera mot avverkningarna som inleddes igår. I hjärtat av skogen där avverkningarna pågår kommer demonstranterna stå med stora banderoller, hålla tal och spela livemusik. Manifestationen sker till stöd för den nationalpark som området fortfarande är planerat att bli. Om kalkbrottet blir verklighet innebär det slutet för en världsunik miljö och med stor risk även Gotlands dricksvatten.

Kampen för Ojnareskogen har pågått i mer än 7 år. Trots att Naturvårdsverket har motsatt sig kalkbrottet med tanke på riskerna för världsunik natur och vatten, trots att området skulle bli nationalpark och trots att kalkbrottet strider mot EU-rätt har nu Nordkalk fått tillstånd att med omedelbar verkan skövla skogen. Ingen kunde riktigt tro att detta skulle gå igenom i ett land som Sverige.

Protesterna har fortsatt under dagen och nu samlas alltså demonstranterna till en stor manifestation till stöd för nationalpark Bästeträsk, mot avverkningarna. Avverkningarna som leds av skogsägarföreningen Mellanskog bryter dessutom mot föreningens policy om att inte avverka nyckelbiotoper, något maskinerna just nu gör i Ojnareskogen.

- Lokalbefolkningen som sluter upp i protesterna är oroade och chockade. De kunde inte tro att kalkbrottet skulle få tillstånd, säger Salomon Abresparr, ordförande i Fältbiologerna. Vi kräver att avverkningarna stoppas tills dess att Högsta Domstolen prövat fallet.

- Det här området har alla skydd man kan tänka sig och var dessutom tänkt att bli att nationalpark, ändå exploateras det, säger Alva Snis Sigtryggsson från Fältbiologerna. Att man inte lyssnar på Naturvårdsverket, som expertmyndighet i frågan, är skrämmande. Det är ett stort misslyckande för svenskt miljöskydd. Därför protesterar vi!

Manifestationen kommer ske vid de provbrott där avverkningarna startat under gårdagen.

Kontakt:
Salomon Abresparr, ordförande Fältbiologerna, på plats i Ojnareskogen

070-8142082

Alva Snis Sigtryggsson, på plats i Ojnareskogen

Senaste om Ojnare på twitter:http://live.twingly.com/ojnare

Ojnare.tumblr.com
Facebook.com/Ojnareskogen

facebook.com/faltbiologerna

twitter.com/faltbiologerna

faltbiologerna.se

Fältbiologerna

Ute i naturen. Inne i miljödebatten.

Fältbiologerna är Sveriges största förening för natur- och miljöintresserade ungdomar.