SjukVårdsReform

Stor manifestation mot nedskärningar inom vården i Ludvika

Pressmeddelande   •   Jun 10, 2011 06:15 CEST

Rörelsen "NEJ till nedskärningar inom vården" kommer den 11 Juni klockan 12:00 att hålla en stor manifestation i Ludvika, Dalarna. Manifestationen är en protest mot den planerade avvecklingen av dagkirurgin och den akuta verksamheten på Ludvika Lasarett. Rörelsens initiativtagare och läkaren Arvin Yarollahi från Sahlgrenska Universitetssjukhuset i Göteborg är på plats och kommer tillsammans med den lokala initiativtagaren, sjuksköterskan Malin Andersson hålla landstingspolitikerna till svars.

- I Sverige har vi alltför länge tillåtit politiker avveckla viktiga vårdstrukturer som är ämnade att ge god och tillgänglig vård för att spara pengar. Vi sätter nu en gång för alla stopp för detta genom att upplysa  och organisera svenska befolkningen i en partipolitiskt obunden folkrörelse.

På endast fyra veckor har rörelsen fått över 4000 medlemmar på facebook och sprider sig nu över hela landet. Vårdförbundets nya ordförande Sineva Ribeiro ställer sig positiv till utveckligen och menar i en intervju i Göteborgs-Posten att rörelsen kan bli hur stor som helst.

Enligt en undersökning av IMF (Internationella valutafonden) spenderar Sverige minst pengar på sjukvård av de 50 rikaste länderna i världen i relation till BNP och beräknas fortsätta med samma kostandsutveckling de kommande 25 åren. Samtidigt har vi i Sverige en alltmer åldrande och vårdkrävande befolkning och därtill har vi minst antal vårdplatser i hela EU. Detta leder till att personal kostnadseffektiviseras rakt in i väggen och patienterna kommer i kläm.

- Som vårdpersonal kan vi inte längre acceptera sättet som politker flyttar omkring patienterna som om de vore brickor i ett spel. Om vi tillåter politikerna i landstinget Dalarna att avveckla den befintliga akuta verksamheten i Ludvika så kommer akut sjuka patienter att behöva färdas upp till 7 mil för att få den vård de behöver.

Rörelsen yrkar på en oberoende utredning av det nuvarande vårdsystemet. Att landstingen granskas och ifrågasätts. Utifrån denna utredning kräver rörelsen en vårdreform som åter sätter personal, patienter och den basala omvårdnaden i centrum.

Datum och tid: 11 juni klockan 12:00
Plats: Ludvika Lasarett (tåg mot stadsparken)
Medverkande: Malin Andersson (narkossköterska), Arvin Yarollahi (läkare), Berndy Ekström (tandläkare), Kenth Andersson (sjuksköterska), Torbjörn Hammar (anhörig)
Övrigt: Media välkomnas. Talare med flera finns på plats för intervjuer efter manifetstaionen