Fjärdhundraland

Stor satsning på matturism i Fjärdhundraland

Pressmeddelande   •   Jul 07, 2016 21:15 CEST

Nu satsar Tillväxtverket på att få fram ett ökat utbud av upplevelser för kultur- och naturintresserade besökare från andra länder. Bland de åtta områden som får stöd finns Visit Uppland. I deras ansökan lyfts Fjärdhundraland fram under rubriken "Exklusivt svenskt mathantverk".

– Fjärdhundraland är ett "svenskt Toscana" som utgår från småskalighet och exklusivitet, säger Karin Södergren, regional destinationsutvecklare på Visit Uppland. Här finns ett väl etablerat kluster av mathantverkare och andra turismföretagare i föreningen Fjärdhundraland, vilket gör det mycket lättare att få fram säljbara produkter. Dessutom är området sällsynt väl placerat mitt emellan Stockholm, Uppsala och Västerås.

– Det här projektet passar oss som hand i handske, säger Mats Thorburn, ordförande i Fjärdhundraland ekonomisk förening. Mathantverket är en av våra hörnstenar, och natur och kultur är de andra. Här har vi chansen att utveckla produkter till utländska besökare. Vi tror att det finns en stor marknad som vill uppleva svensk natur och kultur på bekvämt avstånd från storstäderna.

Kontakt:

Karin Södergren, regional destinationsutvecklare Visit Uppland, 018-18 21 13.

Mats Thorburn, ordförande Fjärdhundraland ekonomisk förening, 0701-73 93 99.

www.fjardhundraland.se

Tillväxtverket

I Fjärdhundraland samlar vi bra upplevelser i en levande landsbygd med historia, naturupplevelser och spirande småföretagande: kaféer, boende, gårdsbutiker och mycket mer! Massor av mathantverk, natur, kultur – allt inom en timme från Stockholm, Uppsala och Västerås. Läs mer på www.fjardhundraland.se.