Svenska Orienteringsförbundet

Stor svenskdag när Euromeeting avslutades

Pressmeddelande   •   Okt 03, 2005 13:34 CEST

Sverige hade en riktigt stor dag då Euromeeting i Estland avslutades med stafetter. I herrklassen var det dubbelt Sverige och förstalaget som vann hade ledningen från start till mål. Samma visa i damklassen, också dubbelt Sverige över mållinjen. Här ställde dock en felstämpling till det och förstalaget diskvalificerades. Segern därför till Sverige lag 2.

Det svenska B-landslaget, med förstärkning av Emil Wingstedt, har under Euromeeting i Estland visat att bredden på svensk elitorientering är god. Man visade det inte minst i de avslutande stafetterna.

I en jämn herrtävling blev det till sist dubbelt svenskt. Förstauppställningen med Erik Öhlund, Erik Axelsson och Emil Wingstedt hade kommandot genom hela tävlingen och kunde vinna med 2.20 sedan Wingstedt ryckt ifrån på slutsträckan.
- Jämnt och bra sprunget av alla killarna i förstalaget. En mycket stabilt genomförd stafett, säger förbundskaptenen Lars Andersson som kunde notera in tre jämna tider i sitt protokoll (Öhlund 42.05, Axelsson 42.22 och Wingstedt 43.03).
Det svenska andralaget placerade sig hack i häl på förstauppställningen under de två första sträckorna. Det genom Peter Öberg och Erik Andersson. Mikael Olofsson hängde sedan med i Wingstedts tempo halva sträckan innan han fick släppa två minuter på slutet. Han kunde ändå hålla undan för Finland som blev tre, 20 sekunder efter Sverige 2.
Sverige hade också ett tredjelag med i tävlingen som blev sjua. Här sprang Andreas J Johansson, Emil Lauri och Henrik Eliasson, den sistnämnde inlånad i laget då Anders Holmberg fortfarande var krasslig.

Även de svenska tjejerna hade två lag först över mållinjen efter tre sträckor. Tyvärr hade Camilla Berglund stämplat fel för förstalaget, som var först i mål, på den första sträckan så det blev andrauppställningen som fick kliva överst på pallen.
Jenny Eriksson inledde för andralaget och var först till växling, Åsa Lindqvist tog vid och växlade tvåa innan Emma Dahlstedt avslutade säkert. Svenskorna var nästa tre minuter före Norges andralag som blev tvåa. Hemmanationen Estland trea.
Sverige hade även ett mixat lag med en inlånad schweiziska. Här psrang Linda Take och Sofia Olsson andra och tredje sträckan och blev sjua.

Resultat, Euromeeting, stafett

Herrar: 1) Sverige 1 (Erik Öhlund, Erik Axelsson, Emil Wingstedt), 2.07.32, 2) Sverige 2 (Peter Öberg, Erik Andersson, Mikael Olofsson), 2.09.52, 3) Finland, 2.10.12.
Övr. Sv. plac: 7) Sverige 3 (Andreas J Johansson, Emil Lauri, Henrik Eliasson), 2.12.35.

Damer: 1) Sverige 2 (Jenny Eriksson, Åsa Lindqvist, Emma Dahlstedt), 1.45.07, 2) Norge 2, 1.48.01, 3) Estland, 1.49.32.

Fullständiga resultat finns här