Svenska McDonald's AB

Stora Barnmedicinpriset till forskning om konsekvenser av att förlora ett barn i cancer

Pressmeddelande   •   Apr 05, 2006 15:23 CEST

Stora Barnmedicinpriset går i år till forskaren Ulrika Kreicbergs. Hon belönas med en prissumma på 100 000 kronor för sin banbrytande forskning om vården av döende cancersjuka barn och dess inverkan på föräldrar och syskons psykiska hälsa på lång sikt. Pristagaren har valts av en medicinsk jury som arbetar på uppdrag av Ronald McDonald Barnfond.

Ulrika Kreicbergs forskning är den första i sitt slag, även ur ett internationellt perspektiv. Ulrika har studerat risker för långsiktiga psykiska komplikationer hos föräldrar som mist ett barn i cancer. Syftet med forskningen är att förbättra omhändertagandet och vården av barnen och deras familjer så att risken för psykisk ohälsa minskar.

- Ulrika tilldelas priset för sin banbrytande forskning, som med utgångspunkt från hennes egen kliniska erfarenhet belyser de psykologiska konsekvenserna av att förlora ett barn i cancer och visar hur sjukvårdspersonal bör förhålla sig till det döende barnet och dess familj, säger juryn i sin motivering.

Den medicinska juryn består av professor Anders Fasth, Drottning Silvias barn- och ungdomssjukhus i Göteborg, professor Jan Gustafsson, Akademiska Barnsjukhuset i Uppsala, docent Stellan Håkansson, Norrlands Universitetssjukhus i Umeå samt docent Diana Karpman, Universitetssjukhuset i Lund.

Priset delas ut den 5 april på Barnläkarföreningens årsmöte i Helsingborg av Kerstin Åsberg från Ronald McDonald Barnfond. Priset är personligt och har vunnit stor respekt inom den medicinska forskningsvärlden.

- Jag är mycket glad och stolt över detta ärofulla pris. Det innebär att jag kan fortsätta med min forskning för att förbättra vården för döende cancersjuka barn samt minska lidandet på lång sikt för deras familjemedlemmar. Förhoppningsvis kan min forskning tjäna som vägledning för etiska kommittéer inom sjukvården, säger Ulrika Kreicbergs.

Ulrika Kreicbergs är född och uppvuxen i Mockfjärd, Dalarna och tog sin sjuksköterskeexamen i Falun 1987. Hon bedriver nu sin forskning vid Dana-Farber Cancer Institute i Boston, USA.

Bakgrundsfakta
Ronald McDonald Barnfond är en fristående stiftelse, som funnits sedan 1991. Stiftelsen har 90-konto och står under kontroll av SFI, Stiftelsen för Insamlingskontroll. Fonden har hittills finansierat byggandet av tre Ronald McDonald Hus i Sverige samt uppfräschning och utrustning av drygt 50 lekrum på barnmottagningar runt om i landet och delat ut ca 7,5 Mkr till forskning inom barnmedicin.

Kerstin Åsberg, Ronald McDonald Barnfond,
mobil 070-354 87 71

Ulrika Kreicbergs, forskare, mobil 0739-82 55 46

För att spara ned följande bilder gör du så här:
Ställ musmarkören på önskad länk och högerklicka. Välj "spara mål som". Nu kan du spara ner filen som du önskar. Du kan inte förhandsgranska de högupplösta bilderna nedan.

ulrika_kreicbergs_cmyk_300dpi.jpg
JPG - CMYK - 300dpi - 5.0Mb