Feministiskt Perspektiv

Stora bröst i sexualundervisningen

Pressmeddelande   •   Jan 31, 2014 11:45 CET

Regeringen tillsätter efter hård press en utredning om samtyckesreglering. Alla partier utom Moderaterna vill numera ha en sådan, men bland experter och feminister är meningarna delade. I veckans nummer kartlägger Helle Lyrstrand Larssen argumenten, S-kvinnors Carina Ohlsson skriver valkrönika om att lagstiftning inte räcker och Unga Feminister kräver bättre sexualundervisning som inkluderar alla.

I helgen släppte Unga Feminister i sammarbete med RFSU och kampanjen #FATTA en handbok i sexualundervisning. Boken riktar sig till lärare och ska vara ett underlättande verktyg i sexualundervisningen, men innehåller också krav på förbättringar som bygger på en enkät där ungas erfarenheter tas tillvara. Matilda Otterstam har intervjuat kampanjansvariga Hannah Bergenmark:
Ny handbok ska förbättra sexualundervisningen

Handboken visar att kvaliteten skiftar stort och att bottennappen kan vara häpnadsväckande, vilket Feministiskt Perspektivs redaktör Edda Manga belyser i sin krönika:
Stora bröst i sexualundervisningen

Dessutom:

Röster för och emot samtyckeslagstiftning

Helle Lyrstrand Larssen om argumenten och alternativen

Regeringen utreder samtyckeslagstiftning

Undanmanöver menar kritiker

Vi välkomnar utredning av sexualbrottslagstiftningen

Carina Ohlsson om veckans besked

Kontakta redaktionen för pressinloggning: 070-772 17 52