Feministiskt Perspektiv

Stora demokratiska utmaningar i Filippinernas val

Pressmeddelande   •   Maj 09, 2016 05:28 CEST

Arlene Brosas, Emmi de Jesus och Bai Ali Indayla kandiderar för Gabriela kvinnopartiet i parlamentsvalet.

I dag går Filippinerna till parlaments- och presidentval. En stor del av befolkningen får inte sina grundläggande ekonomiska, medborgerliga, politiska och sociala rättigheter tillgodosedda. Gabriela kvinnopartiet vill bemyndiga medborgarna och har lyft det utbredda våldet till huvudfråga i sin valkampanj. Gordana Malešević rapporterar.

– Den mest akuta frågan att ta itu med är att statsmakten har straffrihet då den vållar skada, skadar medborgare. Landet har militariserats mer och mer, framhetsat av kriget mot terrorn och återkommande ekonomiska kriser. En följd av detta är att våldet i samhället har ökat, särskilt mot kvinnor och barn. Trots att flera lagar som kriminaliserar och straffar ett brett spektrum av våld mot kvinnor har instiftats medför straffriheten som statsmakten åtnjuter att det lagliga skyddet blir oanvändbart.

Det säger Emmi de Jesus, kongressledamot för Gabriela kvinnopartiet som i dag kan bli vald till ytterligare en mandatperiod i parlamentet.

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40