Parallels

Stora energislukare börjar ta sitt ansvar

Pressmeddelande   •   Aug 16, 2007 10:26 CEST

HERNDON, Va.,(U.S.) 16 augusti, 2007 – En serverhall på 4700 kvm använder cirka 4 megawatt elektricitet/ dygn vilket motsvarar nästan 57 oljefat per dygn. Ett växande tryck att minska energikonsumtionen i världen, har lett till fler och fler företag och organisationer ser sig om efter lösningar som minskar energiförbrukningen.

Med virtualiseringsmjukvaran Virtouzzo behövs färre servrar. Därmed minskar man elförbrukningen. Och det är inga små besparingar det handlar om.

“Genom att erbjuda hundratals virtuella servermiljöer på enda fysisk server, är SWsofts programvaror den största potentiella energibesparingen”, säger Serguei Beloussov, VD för SWsoft i en kommentar till energidebatten. ”Genom att använda Virtuozzo för att uppnå sin
”gröna” potential kan företag signifikant minska sina energikostnader och samtidigt öka effektiviteten i sina datahallar.”

Ett flertal av SWsofts kunder har börjat förverkliga den gröna potential som finns med virtualisering av servrar.

• ServInt Internet Services (www.servint.net), en ledande serverhall/webbhotell baserad i U.S.A., beräknar att deras ansträngningar att minska elkonsumtionen har lett till energibesparingar på upp till 85 procent för varje kund som bytt från en enda fysisk server till en virtuell server.

• Host Europe (www.hosteurope.de), en stor serverhall/webbhotell baserad i Tyskland, kan idag konstatera att deras virtualiserade kunder använder 63 procent mindre elektricitet.

• ikoula (www.ikoula.com), en serverhall/webbhotell i Frankrike, kalkylerar med besparingar med upp till 60 procent i elförbrukning genom att flytta kunders dedikerade(en egen fysisk server), till en virtualiserad server.

“Våra gröna It-lösningar blir mer och mer eftertraktade- vi hjälper inte bara miljön, utan även företag”, menar Christian Dawson, vice VD på Serv Internet service.” Vi är både nöjda och stolta över de energibesparingar vi gjort tack vare virtualiseringen, och vi tror att det finns ännu fler områden inom IT som kan göras grönare. Virtualisering med SWsoft Virtouzzo är ett viktig steg mot grönare IT.” avslutar Christian Dawson.

En dold energislukare i samhället

Serverhallar och webbhotell konsumerar mängder av energi, samtidigt som de utför flertalet viktiga it-funktioner för företag och privatpersoner. Datahallar med tusentals servrar, för webbsidor, lagring, on-line applikationer och software-as-a-service, konsumerar avsevärda mängder energi. En 4700 kvm stor serverhall använder cirka 4 megawatt elektricitet/dygn vilket motsvarar 57 oljefat per dygn.

Gartner research menar att energikostnader snart kan stå för över 50 procent av hela den informationstekniska budgeten för ett typiskt datacenter.

SWsoft Virtouzzo mjukvara för operativsystems virtualisering, använder patenterad teknologi för att skapa multipla, isolerade virtuella miljöer på en enda fysisk server och operativsystem. Summan blir ett ytterst effektivt användande av hårdvara och mjukvara. Varje virtuell miljö har samma funktion och effektivitet som en fysisk server. Med den stora skillnaden ligger i energiförbrukning.

Om SWsoft
SWsoft är en global ledare inom virtualisering och automationsmjukvara, och hjälper konsumenter och företag att optimera användande av teknologi. Företagets mjukvara används idag i fler än 130,000 servrar och 600,000 datorer. SWsofts produkter inkluderar Virtouzzo- den ledande lösningen för virtualisering av operativsystem., Parallels- Parallels bygger kraftfulla, användarvänliga och kostnadseffektiva server och virtuella maskinlösningar för Windows, Macintosh och Linux. Samt Plesk- ledande kontrollpaneler för servrar. För mer information besök gärna; www.swsoft.com

1. Gartner Press Release, Gartner Urges IT and Business Leaders to Wake up to IT’s Energy Crisis, September 28, 2006.