Västtrafik

Stora förändringar i tågtrafiken Falköping-Göteborg veckorna 27-33

Pressmeddelande   •   Jun 28, 2018 13:35 CEST

Under veckorna 27-33 är ett flertal avgångar för Västtågen mellan Falköping och Göteborg inställda på grund av Trafikverkets banarbeten. Vi rekommenderar alla resenärer att kolla avgångstider i Reseplaneraren före resan.

Under våren och försommaren 2018 har Trafikverket fått skjuta på två etapper av arbeten på Västra Stambanan. Det gäller ett spårbyte mellan Alingsås-Floby och nya vändspår i Alingsås. För att komma ikapp har man nu beslutat om att genomföra dessa spårarbeten under veckorna 27-33.För Västtrafiks del handlar det om sträckan mellan Falköping och Göteborg. Detta innebär fler inställda tåg än planerat och risk för längre restid för våra resenärer.

SJ:s regionaltåg kör som vanligt. På dessa tåg kommer Västtrafiks biljetter vara giltiga ombord, med undantag för kontoladdning. Detta på grund av tekniska skäl.

Detta är det samlade utbudet av förbindelser mellan Skövde och Göteborg (inklusive stopp på mellanliggande stationer som gäller för respektive tågbolag).:

Skövde-Göteborg v 27-33 (tiderna i parentes innebär tågbyte i Falköping)

Tåg Tåg Tåg Tåg Buss* Tåg Buss* Tåg Tåg Tåg Tåg Tåg
Skövde (04:38) 05:59 (06:52) 08:33 09:55 10:31 12:00 12:32 14:32 16:32 18:32 20:31
Göteborg 06:25 07:55 08:55 10:05 11:25 12:05 13:30 14:05 16:05 18:05 20:05 22:05

*Hr-Vgå-A-G

Göteborg-Skövde v 27-33 (tiderna i parentes innebär tågbyte i Falköping)

Tåg Buss* Tåg Tåg Tåg Tåg Tåg Tåg Tåg Buss Tåg
Göteborg 06:00 06:45 08:00 10:00 12:00 14:00 15:55 18:00 20:00 21:00 22:55
Skövde 07:27 08:15 09:26 11:23 13:24 15:27 17:28 19:25 21.30 23:59 00:28

*slutstation Herrljunga

Ovanstående tider kan ändras. För information kring aktuella avgångstider och ersättningstrafik hänvisar vi till Västtrafiks Reseplanerare.

Västtågen Alingsås-Göteborg som ersätts är 3526, körs Göteborg-Floda avgång Göteborg 06:40. Buss kör Göteborg-Herrljunga och ersätter 3526 samt 13426 till Vårgårda.

Nästa Västtåg som ersätts är 3527, tåget körs Floda-Göteborg. Här körs buss direkt Alingsås-Göteborg, dessa ersätter också 13413.

Västtrafik ber om överseende med denna sena information, då vi i vår tur fått till oss informationen sent från Trafikverket.

Västra Stambanan mellan Stockholm och Göteborg är ett av Sveriges viktigaste och mest trafikerade järnvägsstråk och genomgår just nu en stor upprustning. Den är helt nödvändigt för att bibehålla säkerheten och framkomligheten framöver. Upprustningen minskar också risken för akuta fel och bidrar därmed till ökad punktlighet framöver.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst, 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 410 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.