Idus förlag

Stora frågor för små medborgare

Pressmeddelande   •   Apr 17, 2018 10:05 CEST

Annalisa och skräpmonstret är andra boken i bokserien Stora frågor för små medborgare. Den första delen handlade om medmänsklighet och fattigdom. I denna andra fristående del brottas 6-åriga Annalisa med frågor gällande nedskräpning, matsvinn och våra ändliga resurser. Boken belyser om den oro som Annalisa känner när hon förstår hur mycket sopor det finns i vår natur. Oron tar formen av ett monster under sängen. Hur ska hon få det att försvinna?

En högst aktuell bok som inger hopp och inspiration om hur oro kan vändas till ett vardagsnära arbete för en hållbar värld. Som alla böcker i serien berör boken både en individuell dimension och en politisk dimension. Boken kan även användas som underlag för föräldrar och förskolepersonal som vill prata med barnen om återvinning, sopor och påverkansarbete.

”Fortlöpande ställs frågor som skall leda till egna tankar och eget engagemang till läsaren som t.ex. “Vad kan familjen mer göra för att det skall bli mindre sopor”. Textmängden är omfattande men lättillgänglig, illustrationerna av Caroline Sellstone utstrålar värme och hoppfullhet. Ett stort och tungt ämne behandlat på ett föredömligt vis. Det är både skrämmande och hoppfullt att läsa Maria Wetterstrands välformulerade förord där vi påminns om vår egen nutidshistoria. Jag ser fram emot del tre, om ryktesspridning och källkritik, till hösten. Rykande aktuell i dessa tider. Detta är viktiga böcker som kan initiera ännu viktigare samtal.” BTJ 11, 2018. Lektör Maria Nestorzon

Angeli Sjöström startade sitt första företag som tjugofyraåring. Hon är processledare, affärsutvecklare och utbildare. Barnböckerna ser hon som sitt passionsprojekt och Annalisaserien har Angeli skrivit under graviditet och föräldraledighet.

Titel: Annalisa och skräpmonstret ISBN: 978-91-7577-726-9
Författare: Angeli Sjöström Hederberg Illustratör: Caroline Sellstone

Provläs boken: https://np.netpublicator.com/netpublication/n84617751
Högupplösta bilder: www.idusforlag.se/pressmaterial

För kontakt med förlaget:
Ulrika Slottner, Idus förlag
ulrika@idusforlag.se

Författare:
Angeli S Hederberg
angeli@processrum.se

Illustratör:
Caroline Sellstone
caroline@sellstonecreative.se

Idus förlag, bokförlaget med hjärtat hos författarna.