Film i Väst AB

Stora framgångar för Film i Väst på European Film Award

Pressmeddelande   •   Dec 04, 2011 18:27 CET

Bästa film. Bästa regi. Bästa foto. Bästa produktionsdesign. Framgångarna var stora för Film i Västs samproduktioner Melancholia och Hämnden vid European Film Awards Ceremony i Berlin.

Lars von Triers Melancholia tog hem priset European Film. Susanne Bier vann priset European Director för Hämnden (In A Better World). Jette Lehman vann klassen European Production Designer och Manuel Alberto Claro utsågs till fotopriset Carlo Di Palma European Cinematographer Award. Båda för arbetet med Melancholia.

– Vi är otroligt stolta och glada. European Film Award är ett av de finaste filmpriser man kan få. Vi gläds alldeles särskilt med alla våra hårt arbetande vänner på Zentropa och ser fram mot många fler framgångsrika filmer tillsammans, säger Jessica Ask, filmkonsulent på Film i Väst.

European Film Awards delas ut av Europe Film Academy. Priset delas ut vartannat år i Berlin, där det grundades under kulturhuvudstadsåret 1988, och vartannat år i en annan europeisk stad. Fler än 2 500 medlemmar av The European Film Academy har deltagit i omröstningarna.

– Priserna till Melancholia och Hämnden är en värdig final på ett år som också har givit våra samproduktioner Oscar, BAFTA och Emmy och en lång rad nationella och internationella filmpriser, säger Tomas Eskilsson, VD på Film i Väst.

För mer information: http://europeanfilmawards.eu och Film i Väst.

Film i Väst skapar förutsättningar för filmproduktion genom att bidra till finansieringen av filmprojekt. Investeringen i den enskilda filmen gör Film i Väst till samproducent och delägare och i dag är Film i Väst en av de mest framgångsrika regionala filmfonderna i vår del av världen.

Film i Väst i korta drag
Ägs av Västra Götalandsregionen
Omsättning: ca 95,5 MSEK (2010)
Uppdragsgivare är Västra Götalandsregionens regionala utvecklingsnämnd och Västra Götalandsregionens kulturnämnd.