Södra Teatern

Stora känslor och starka passioner

Pressmeddelande   •   Aug 09, 2007 14:13 CEST

RICHARD GALLIANO [FRA]
Tangaria Quartet

Världsberömd tangovirtuos tolkar Piazzola, Satie m fl

En av de största inom den moderna tangon! Det är ingen överdrift att påstå att Richard Galliano har revolutionerat genren. Det brukar sägas att Galliano har gjort för muzetten - sekelskiftets parisiska dancehallmusik - vad Astor Piazzolla gjort för tangon; vitaliserat den och gett den en helt ny position.

Precis som jazzen föddes tangon i början av 1900-talet, i smältdegeln av immigranter bland barer och bordeller. Den rotade sig i Buenos Aires sjudande hamnkvarter där många när seklet var ungt och fyllt av löften, ville prova lyckan. Tangon blev uttrycket för vad de fick - och inte fick. En syndfull tanke man kan dansa.

Richard Gallianos senaste album, ”Luz Negra", spelades in i september 2006 i Sao Paulo tillsammans med musiker från Brasilien och Venezuela. Tidlösa melodier som för tankarna till klassisk film-noir, latinamerikanska rytmer, tango, chanson, vals och jazz möts i en virvlande helhet. Flera kompositioner är Gallianos egna men också material av legender som Astor Piazzolla och Erik Satie tolkas på albumet.

Det är extremt skickligt framfört, så skickligt att man snabbt glömmer att det är just skickligt och istället bara ger vika och njuter. Violinisten Alexis Cardenas lindar virtousa improvisationer kring Gallianos hänförande spel. Med lekande lätthet bjuder Galliano och Tangaria Quartet på stor dramatik och starka passioner.

Richard Galliano föddes 1950 i Cannes, Frankrike. Han började spela dragspel som barn, gick därefter över till trombonen för att senare studerade komposition vid akademin i Nice. Sina musikaliska rötter har han främst i jazzen, inspirerad av Miles Davis och Clifford Brown. På 70-talet flyttade han till Paris där han skapade sig ett namn som dirigent, kompositör och arrangör och samarbetade med musiker som Chet Baker, Manu Katché, Jan Lundgren, Gilberto Gil, Ron Carter, Toots Thielemanns, Bobby McFerrin bland många andra.

Richard Galliano räknas som en av de absolut främsta dragspelarna i världen och är efterfrågad på festivaler, konsertsalar och klubbar världen över.

Titta på Richard Galliano spela ”Libertango”:

Aktuellt album:
'Luz Negra' (Warner Music, 2007)

På scenen:
Richard Galliano – dragspel
Sebastian Surel – Violin
Philippe Aerts – Bas
Rafael Mejias - Slagverk

RICHARD GALLIANO Tangaria Quartet, torsdag 23 augusti, på scenen 20.00, Stora Scenen, Södra Teatern
Sodra Bar & Veranda är öppen från 17.00
Entré: 260 kr
Ingen åldersgräns

Bilder: www.sodrateatern.com/press
användarnamn: sodra
lösen: teatern, små bokstäver hela vägen.

Anneli Gunnar \Head of Public Relations \anneli.gunnar@sodrateatern.com
S Ö D R A T E A T E R N \ Mosebacke Torg 1-3, SE- 116 46 STOCKHOLM
Phone: +46 8 531 99 272 \ +46 8 531 99 400 \ Fax: +46 8 556 97 201

View our entire program at http://www.sodrateatern.com