Soliditet

”Stora kreditpriset” till Emilio Villegas

Pressmeddelande   •   Feb 10, 2011 09:51 CET

Sundbyberg 2011-02-10

Emilio Villegas, analyschef på Soliditet, har tilldelats ”Det stora kreditpriset 2010” av Svenska Kreditföreningen.
”För sin stora lyhördhet och sitt engagemang för kundens problem och utmaningar för att lösa detta genom kvalificerad analys och nytänkande. Emilio har på ett mycket övertygande sätt kombinerat nyfikenhet och intresse för kundens problem med professionell analys och nytänkande. Emilio har skapat branschspecifika score-kort på ett nytt sätt och dessutom inkluderat makroekonomisk information. Emilio visar också intresse för det långsiktiga och tvekar inte att ge konkreta synpunkter på kundens tankar och kreditpolicy”, skriver Svenska Kreditföreningen i sin motivering.

Årets pristagare, Emilio Villegas, har arbetat på Soliditet som analyschef sedan 2007. På Soliditet är han ansvarig för bolagets Värderingsmodeller både vad gäller Konsument och Företag.

Tidigare har Emilio varit anställd på Svenska Volkswagen Finans, UC AB samt Telia Prosoft. Under sina år på Svenska Volkswagen Finans byggde han upp bolagets Scoremodeller. Effekten av denna modell blev att företagets beviljandegrad ökade markant men med bibehållen portföljrisk.

Svenska Kreditföreningen utser varje år sedan 1973 ”Årets Kreditman” i ett samarbete med de lokala kreditföreningarna i Sverige. Utmärkelsen delas ut till en person eller en grupp som på ett positivt sätt utmärkt sig genom sitt arbete inom kreditområdet. Prissumman är 10 000 kr. Förutom pengarna och äran erhåller pristagaren ett pris av glas.

Kontaktperson:
Krister Jörlén, VD för AAA Soliditet AB