Apoteksinfo.nu

Stora skillnader i apotekens öppettider

Pressmeddelande   •   Nov 02, 2011 09:11 CET

9 timmar och 6 minuter – så länge har ett svenskt apotek öppet i snitt en vardag. Minst öppet håller apoteken i Jämtland, som har en snittöppettid på 7 timmar och 52 minuter på vardagar. Bäst är föga förvånande apoteken i Stockholms län, med en snittöppettid på 9 timmar och 51 minuter.

En sammanställning som apoteksinfo.nu tagit fram på uppdrag av Dagens Apotek visar stora skillnader i öppettider beroende på var i landet apoteket ligger, eller vilken kedja apoteket tillhör. Mest öppet har Cura Apoteket, vars apotek ligger i anslutning till Ica Maxi- eller Ica Kvantumbutiker och har öppet lika länge som dessa. I snitt har ett Cura Apotek öppet 13 timmar och 22 minuter en vardag. Lägst snitt har Kronans Droghandel, vars apotek har öppet i snitt 8 timmar och 32 minuter på vardagar. Kronans Droghandels apotek är även mest benägna att ha lunchstängt – 25 % av apoteken stänger under lunchen, vilket kan jämföras med Apoteket AB där 12 % har lunchstängt eller Medstop, där bara 1 av totalt 64 apotek stänger under lunchen.

De 11 fristående apoteken runtom i landet står sig bra i konkurrensen med en snittöppettid på 9 timmar och 50 minuter. Bland kedjorna är det förutom tidigare nämnde Cura Apoteket bara DocMorris och Vårdapoteket som kan stoltsera med ett högre snitt än de fristående apoteken, med snittöppettider på 9 timmar och 56 minuter respektive 9 timmar och 57 minuter.

Behöver du helgöppna apotek skall du helst befinna dig i Stockholms eller Södermanlands län, som toppar statistiken. 89 % av apoteken i Stockholms län har öppet på lördagar, på söndagar håller 53 % öppet. Samma siffra för Södermanlands län är 80 respektive 50 %.

Längst ner på listan återfinns Jämtlands och Västerbottens län, där endast 42 respektive 43 % av apoteken har öppet på lördagar. I Jämtland håller endast 8 % öppet på söndagar, medan 25 % av apoteken har söndagsöppet i Västerbottens län.

- Statistiken visar på stora skillnader mellan de olika delarna av Sverige, ännu större är denna skillnad vid storhelger då många mindre apotek justerar ner sina öppettider. Vi lägger ner mycket jobb på att alla öppettider ska stämma alltid på http://apoteksinfo.nu, såklart även i samband med storhelger, säger Samuel Börjesson, vd och grundare.

Apoteksinfo.nu har även gjort en jämförelse mot statistik från början av mars månad, då sajten lanserades. Snittöppettiden är i stort sett oförändrad sedan dess, från 9 timmar och 7 minuter till 9 timmar och 6 minuter. Däremot har antalet apotek gått från 1103 till 1233 under perioden, det vill säga 130 nyetableringar. Detta har inneburit en total ökning av öppethållandet med närmare 1200 timmar.

- När vi började bygga databasen för ungefär ett år sedan såg vi tydligt att många apotek förlängde sina öppettider, senaste halvåret har dock ökningen av öppettiderna stagnerat. Många apotek har även dragit ner på sina öppettider den senaste tiden, vilket med största sannolikhet beror på den ökande konkurrensen, fortsätter Börjesson.

Flest nyetableringar sedan i början av mars månad står DocMorris för – 28 stycken – från 53 till 81 apotek. Även procentuellt är det DocMorris som har den största ökningen, med en ökning av antal apotek med hela 53 %. Därefter håller Apoteket AB, Apotek Hjärtat och Kronans Droghandel jämna steg med varandra – tillsammans har de öppnat lite dryg 50 apotek sedan mars månad.

Mer statistik och information kan man hitta i artiklarna i Dagens Apotek nr 13-2011, eller på webben på http://www.dagensapotek.se/naringsliv/kraftiga-skillnader-i-apotekens-oppettider/

apoteksinfo.nu sammanställer kontaktuppgifter och öppettider till alla Sveriges apotek, allt för att förenkla den omreglerade apoteksmarknaden. Bakom apoteksinfo.nu står Varbergsföretaget Källstorp Media AB.

kontakt@apoteksinfo.nu