Åre 2007 AB

Stora Svenska chanser under världscupfinalen i Åre

Pressmeddelande   •   Mar 07, 2006 14:19 CET

Den alpina världscupfinalen i Åre 15-19 mars blir en riktig rysare. Två svenskar har chans att ta hem en cup-vinst, en av dem slåss om den totala titeln. Om allt går enligt planerna kommer tolv svenska åkare till start i nästa veckas internationella storkamp.

Nyblivna OS-medaljöserna Anna Ottosson och Anja Pärson kommer. Fredrik Nyberg, som efter helgens andra och fjärde plats i storslalom visat sin toppform, kommer. Nike Bent, Jessica Lindell Vikarby, Patrik Järbyn och nyblivna juniorvärldsmästaren i slalom, Maria Pietilä Holmner, kommer.

”En världscupfinal är alltid en stor händelse, och att sen dessutom ha ett startfält med så många svenska åkare är helt fantastiskt. Och så många åkare med möjlighet till riktiga topplaceringar,” säger Titti Rodling, Informationsansvarig Audi FIS Ski World Cup Finals.

Förutom de sju redan kvalade åkarna ligger Therese Borssén, André Myhrer, Markus Larsson, Martin Hansson och Johan Brolenius just nu inom kvalgränsen för att åka världscupfinalen i slalom. De sista två slalomtävlingarna körs för både damer och herrar kommande helg. Bibehåller alla dessa åkare sina placeringar står tolv svenskar på start i nästa veckas världscupfinal. Inte sedan det nya världscupfinalformatet infördes har så många svenskar stått på startlistorna i Sverige.

”Världscupfinalen får helt klart draghjälp av att vi har så många duktiga åkare just nu och det här kommer att synas genom hela finalen. Det blir en massa folk och en riktig bra skidfest,”säger Anders Sundqvist, Sportansvarig Audi FIS Ski World Cup Finals.

En världscupfinal är en tävling av stora mått. Det är åkarnas sista chans att nå sina mål för säsongen och det är här de sista poängen delas ut. Bland våra svenska åkare är det Anja Pärson och Fredrik Nyberg som kämpar om cuptitlar.

Fredrik Nyberg ligger just nu trea i storslalomcupen, åtta poäng bakom tvåan Massimiliano Blardone (ITA), 27 poäng efter ledande Benjamin Raich (AUT) och 40 poäng före fyran Davide Simoncelli (ITA).

För Anja Pärson finns det bara ett hot i storslalomcupen - spanjorskan Maria Jose Contreras Rienda som ligger 45 poäng efter Anja. I den totala världscupen däremot står fighten mellan den nu ledande Janica Kostelic (CRO) med sina 1540 poäng, Anja Pärson (1286 poäng) och Michaela Dorfmeister (1228 poäng).

Det är bäddat för en riktigt bra tävling i Åre 15-19 mars.

För mer information kontakta:

Anders Sundqvist, Sportansvarig Audi FIS Ski World Cup Finals, 070-559 2007

Titti Rodling, Informationsanvarig Audi FIS Ski World Cup Finals, 070-339 2007

Fakta – Vilka får åka världscupfinalen?

Till Audi FIS Ski World Cup Finals i Åre 15-19 mars 2006 kommer de åkare som är i topp 25 i någon av disciplinerna störtlopp, slalom, storslalom eller super-G i World Cup Standings.

Åkare med mer än 400 poäng totalt i FIS Ski World Cup har även de möjlighet att komma och köra världscupfinalen i den disciplin de önskar. Dessa åkare har också möjlighet att välja att åka fler discipliner än den de är rankad topp 25 i. För störtloppet finns särskilda säkerhetsregler.

Dessutom har regerande OS-vinnare samt juniorvärldsmästare möjlighet att åka världscupfinaltävlingen i sin mästardisciplin.

Svenska åkare till Audi FIS Ski World Cup Finals i Åre 15-19 mars 2006

Damer

Nike Bent, Anja Pärson, Jessica Lindell Vikarby, Anna Ottosson, Maria Pietilä Holmner

Herrar

Fredrik Nyberg, Patrik Järbyn

Svenska åkare just nu inom kvalgränsen med två slalomtävlingar kvar

Damer

Therese Borssén (rankad 10)

Herrar

André Myhrer (rankad 10), Markus Larsson (rankad 13), Martin Hansson (rankad 18), Johan Brolenius (rankad 21).

Mer info på www.worldcupare.com

Titti Rodling, Info/Media Director

FIS Alpine World Ski Championships

Åre 2007 AB

Box 2007, SE-830 13 Åre

Tel +46 (0)647 61 2007

Mobile +46 (0)70 339 2007

titti.rodling@are2007.com

www.are2007.com

Åre 2007 AB is the company organizing the FIS Alpine World Ski Championships in Åre in 2007. The budgeted turnover will amount to about SEK 420 million including investments in the racing arena of some SEK 190 million. The company vision is to perform the most groundbreaking FIS Alpine World Ski Championships ever and the assignment to crown ten world champions.