SAMI

Storan Evenemang & Konferens AB lämnar nyckeln till Stora Teatern

Pressmeddelande   •   Sep 30, 2010 16:31 CEST

SAMI:s dotterbolag Storan Evenemang & Konferens AB lämnar lokalerna på Stora Teatern i Göteborg, där man drivit verksamheten sedan 2003. Anledningen till beslutet är den långvariga tvisten med det kommunägda fastighetsbolaget KIGAB.

Trots upprepade försök från Storans sida har tvisten inte kunnat lösas, KIGAB har istället svarat med att begära avhysning. Bakgrunden skulle enligt KIGAB vara att Storan inte har betalat hyra, man har inte accepterat att Storan är hyresgäst utan har i tingsrätten istället yrkat hyresbetalning från SAMI. Storan har därför tvingats deponera hyresbetalningen hos länsstyrelsen.

KIGAB försöker hävda att Storan inte har betalt hyra genom att överklaga länsrättens beslut att låta Storan deponera hyran. ”Det är uppenbart att KIGAB försöker bli av med oss och att de är beredda att gå till ytterligheter för att lyckas” säger Storans VD, JP Bordahl.

”Vi har verkligen försökt komma överens. Dels genom att försöka förhandla om en mer rimlig hyresnivå för fortsatt drift, långt utöver vad någon kommunal verksamhet kommer att kunna eller vilja betala. Dels har vi försökt diskutera villkor för att avveckla hyresförhållandet om det är så att kommunen själva vill driva verksamheten.

”Inget har hjälpt och det verkar som att KIGAB hellre vill driva processer än reda ut hur det har gått till när den fullständigt vansinniga hyran på över 7 miljoner kronor per år har tillkommit. Kontentan är att vi inte kan bedriva någon verksamhet alls och att vi nu flyttar. Resten blir tydligen en fråga för jurister att utreda.”

KIGAB fortsätter i domstol att hävda att det är SAMI som är Stora Teaterns hyresgäst. SAMI har bestridit detta i Göteborgs tingsrätt och har också begärt att KIGAB ska redovisa vad innehållet i de påstådda byggkostnaderna om 68 miljoner kronor består av, pengar som KIGAB kräver att SAMI ska betala.

För ytterligare information, kontakta:
Martin Elford, marknads- & informationschef, 0708–43 00 20, martin.elford@sami.se

SAMI (Svenska Artisters och Musikers Intresseorganisation) är en intresseorganisation för svenska artister och musiker som bildades 1963 på initiativ av musikers och artisters fackliga organisationer. SAMI:s uppgift är att tillvarata och främja de utövande artisternas och musikernas rättigheter och ekonomiska intressen inom ramen för svensk och internationell upphovsrättslagstiftning. SAMI har över 20 000 anslutna svenska musiker och artister.
www.sami.se