Panasonic Nordic AB

Storbilds-GPS från Panasonic

Pressmeddelande   •   Aug 30, 2007 16:33 CEST

Nu lanserar Panasonic Strada-familjen i Norden, en produktgrupp för portabel navigation, ljud och bild. Först ut bland Strada-produkterna är CN-GP50N, marknadens första portabla GPS med en pekskärm på hela 5 tum samt röststyrning som gör det enklare och roligare att ta sig från punkt A till punkt B i 37 europeiska länder.

Funktionerna i Strada GP50 är många och innehåller bland annat bluetooth som synkar mobiltelefonen med navigatorn. Detta gör att bilföraren kan låta GP50 fungera som handsfree medan mobilen ligger kvar i handskfacket, väskan eller kavajfickan. För att ytterligare förenkla färden och låta föraren slippa släppa ratten kan även rutter förprogrammeras och röststyras. Med bluetooth-funktionen inkopplad kan man med hjälp av de över 1,7 miljoner olika POI:s, Point of Interests, ringa upp exempelvis restauranger, hotell och museer direkt via skärmen som Strada pekar ut längs vägen.

Navigatorn assisterar också vid val av körfält och observerar föraren om han eller hon överskrider hastighetsbegränsningarna eller befinner sig i närheten av hastighetskameror. Dessa funktioner fungerar även då bilisten befinner sig i tunnlar eller av någon annan anledning förlorar kontakten med GPS-satelliterna. Detta tack vare GP50:s unika GPS-Assist funktion.

– Det här är en reskamrat som vi vet att många har väntat på. En portabel GPS med en stor, tydlig skärm och många praktiska funktioner som underlättar och gör din bilkörning roligare, säger Jonas Eriksson, Nordisk produktchef för Strada.

Genom att ansluta en extern mottagare för Real-Time Traffic Information (RDS-TMC) får man också upplysning om trafikflöden, vägarbeten och hinder längs färdvägen i realtid.

Totalt innehåller navigatorn kartor i 37 europeiska länder och uppdateringen görs enkelt via medföljande USB-kabel eller med ett SD-minneskort. Den stora skärmen är också optimalt anpassad för att visa JPEG-bilder lagrade på ett SD-minneskort.
Produktgruppen Strada är mer än traditionell GPS-navigation. Strada innehåller ett helt koncept för underhållning i bilen innefattande bild, ljud och multimedia. CN-GP50N är den första produkten som lanseras i Norden och finns på marknaden i början på oktober och kommer att kosta ca 4495 SEK.

Handsfree-samtal via Bluetoothuppkoppling = Bluetooth® Hands-Free Calling

• Det går att använda CN-GP50N som högtalartelefon då den enkelt via Bluetooth kan kopplas ihop med mobiler som har Bluetooth.

Trafikinformation i realtid = Real-Time Traffic Information Ready

• Tillsammans med en mottagare som säljs separat, kan CN-GP50N infromera föraren om den senaste trafikinformationen inklusive traffikolyckor, vägarbeten, dåligt väder med mera i ett lättfösrtåligt och pedagågiskt typsnitt. Tekniken kallas för RDS-TMC

Röstguidning på flera språk = Multi-Lingual Voice Guidance

• Användaren kan välja mellan 19 olika språk, inklusive de nordiska, att få de guidade rutterna upplästa på. Denna funktion underlättar exempelvis för föraren då han eller hon kör över landsgränser där skyltar och vägbeskrivningar fortfarande läses upp på ens modersmål.

Avfartsassistent (Filassistent) = Lane Assistant

• Denna funktion gör till exempel att navigatorn förbereder föraren för framtida avfarter och visar tydligt med en orange pil, vilken fil du bör ligga i för att undvika panikartade filbyten innan avfarten.

GPS-Assistent = GPS Assist

• När navigatorn inte har möjlighet att ta emot GPS-data på grund av tunnlar och höga byggnader, ser assistenten till att föraren får annan tillgänglig och relevant information vilket gör att föraren får en bättre bild av vart bilen befinner sig.

Landmärken i 3D = 3D Landmark

• Kända Europeiska landmärken såsom t ex Eiffeltornet i Paris syns som tredimensionella ikoner på GPS-kartan.

Telefonboksöverföring = Phone Book Transfer

• Mobilens telefonbok kan överföras trådlöst till CN-GP50N

Bildvisning = JPG Viewer

• På den stora 5 tums skärmen, kan CN-GP50N visa bilder som till exempel är tagna med en digitalkamera och sparade på ett SD-kort. En rad olika bildspelsinställningar kan väljas.

POI direktuppringning = POI Direct Dial

• När ett intressant föremål påträffas på kartan(POI=Point Of Interest) vars telefonnummer finns i databasen, kan numret ringas upp direkt via CN-GP50N. Detta är användbart vid till exempel restaurangbokningar.

Varning för hastighetskamera = Speed Camera Information

• En funktion som varnar för hastighetskameror som är med i databasen. Varningen sker i form av en ikon på skärmen, samt med en ljudvarning.

Hastighetsvarnare = Speed Information

• Denna funktion varnar med hjälp av GPS-data, då din bil färdas i otillåten hastighet. CN-GP50N mäter av vägens högsta tilllåtna hastighet och varnar föraren då han eller hon överskrider den både med en ikon samt med en ljudvarning.

Röststyrning = Voice Command

Med hjälp av denna funktion kan föraren säkert koncentrera sig på körningen medan navigatorn följer användarens röstkommandon.

Användarvänligt tangentbord = Easy-to-Use Keyboard

Bred europatäckning = Vast Coverage across Europe

Lätt kartuppdatering = Easy Map Updates

Funktioner
 5-tums (12.5cm) pekskärm
 GPS-assistans: när hinder skymmer GPS-mottagningen träder GPS-assistenten in och håller reda på var bilen befiner sig.
 Lane Assistant – visar vilken fil du ska ligga I och när du svänger av.
 Röstguidning på 19 språk inklusive de nordiska
 Röststyrning
 Hastighetskamerainformation
 Hastighetsinformation
 Kartor över 37 Europeiska länder inklusive 1,3 million points of interest (POI)
 Intuitiv och användarvänligt gränssnitt (GUI)
 Enkel uppdatering av kartor via SD-minneskort eller en USB-kabel
 3D– symboler, databasen innehåller 220 utmärkningar
 Real-Time Traffic påkopplas vid komplettering av separate receiver
 Bluetooth® Hands-Free-samtal
 POI Direct Dial via bluetooth
 Överföring av telefonbok från mobiltelefon
 Kompakt och slimmad design 128 (b) x 84 (h) x 30 (d) mm
 JPEG -bildvisning
 Tre tangentbordslayouter kan användas: ABCD, QWERTY och AZERTY.
 Inbyggt batteri med fyra timmars batteritid samt adapter.

Bilder
För bilder på GP50 kontakta Claes Nyströmer, Bite Communications, tfn: 08-402 01 13, mob: 0704 12 12 95, e-post: claes.nystromer@bitepr.se

För ytterligare information
Jonas Eriksson, nordisk produktchef Strada, tfn: 08-680 27 32, mob: 0702-22 96 06, e-post: jonas.eriksson@eu.panasonic.com

Om Panasonic
Matsushita Electric Industrial Co. Ltd är en av de världsledande tillverkarna av tekniska konsument-, affärs- och industriprodukter med framträdande varumärken som Panasonic, National, Technics och Ramsa. Företaget omsätter totalt 600 miljarder SEK och är bland annat noterat på börsen i Tokyo, New York, Amsterdam, Düsseldorf, Frankfurt och Paris.
Panasonic Nordic AB är ett helägt dotterföretag som har verksamhet i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Det nordiska bolaget omsätter över 2,2 miljarder SEK per år och har ca 90 anställda. I Norden marknadsförs företrädesvis produktgrupperna Audio/video, HiFi, kontorsprodukter, telekommunikation, hushållsprodukter, batterier, professionell broadcast-utrustning samt elektriska komponenter.