Världsnaturfonden WWF

Storföretag uppmanar G8-ledare till tuffare klimatbeslut

Pressmeddelande   •   Jul 08, 2009 10:02 CEST

Ett 20-tal multinationella företag går tillsammans med WWF ut och uppmanar G8-länderna att agera för ett nytt kraftfullt klimatavtal.

- Det är nödvändigt och brådskande både för planeten, för näringslivet och för den globala ekonomin, säger företrädare för de nitton storföretagen.

Bakom uppropet står några av världens ledande företag, bland andra Tetra Pak, Nike och Coca-Cola, Johnson & Johnson, Nike, Nokia och Hewlett-Packard (HP). Samtliga stödjer WWFs klimatinitiativ för företag, "Climate Savers". Målet är att företagen ska minska sina klimatutsläpp samtidigt som tillväxten är stabil eller ökar. Satsningen bygger på innovation och effektiva klimatlösningar.

Att få världens mäktigaste industrinationer som möts på G8-mötet i Italien 8-10 juli att börja agera är ett viktigt steg inför FNs klimatmöte i december, menar de nitton storföretagen. "Vi har gjort det, nu är det er tur", lyder uppmaningen.

Tetra Pak har lovat att minska företagets koldioxidutsläpp med 10 procent till år 2010. Nokia Siemens Networks har åtagit sig att skära ned sina koldioxidavtryck med 2 miljoner ton. Totalt kommer företagen i Climate Savers att ha minskat sina koldioxidutsläpp med 50 miljoner ton.

- Vi kan kalla det för en ren ekonomi. Eller grön. Eller helt enkelt att skapa jobb, säger Dennis Jönsson, vd på Tetra Pak.

- Det finns möjligheter som är bra både för affärerna och för miljön, säger Pierre Delforge på datortillverkaren Hewlet Packard (HP).

- Företagen har blivit viktiga förebilder för att miljö och ekonomi kan gå hand i hand. Alla är ense om att det är viktigt att politikerna agerar resolut inför Köpenhamnsmötet i december, säger Barbara Evaeus, klimatkommunikatör på Världsnaturfonden WWF.

Fakta:

WWFs klimatinitiativ för företag - "Climate Savers" - startade 1999 och visar att det är lönsamt både för företaget och miljön att minska koldioxidavtrycket. Följande företag stöttar Climate Savers-programmet: Johnson & Johnson, Nike, Lafarge, The Collins Companies, Sagawa, Xanterra Parks & Resorts, Catalyst, Novo Nordisk, Tetra Pak, Sony, Nokia, Spitsbergen Travel, Hewlett-Packard (HP), Nokia Siemens Networks, Johnson Diversey, The Coca Cola Company, Sofidel, Fairmont Hotels & Resorts, Elopak. Läs mer på: http://www.letthecleaneconomybegin.org

För frågor, kontakta:

Barbara Evaeus, klimatkommunikatör, WWF, 070-393 90 30

Marie von Zeipel, pressansvarig, WWF, 070-629 10 77

Världsnaturfonden WWF är med sina närmare fem miljoner supportrar
en av världens ledande ideella miljö- och naturvårdsorganisationer.

WWF arbetar för att hejda förstörelsen av jordens naturliga livsmiljöer och bygga en framtid där människor lever i harmoni med naturen genom att:
- bevara världens biologiska mångfald
- verka för att förnybara naturresurser används på ett hållbart sätt
- minska föroreningar och ohållbar konsumtion.

För mer information: www.wwf.se