Arlanda Express

Storföretagen saknar riktlinjer för miljövänligt resande

Pressmeddelande   •   Mar 22, 2006 09:08 CET

Mer än hälften av storföretagen saknar riktlinjer för att de anställda ska välja resande som ger minsta möjliga miljöpåverkan. Det visar en undersökning som Arlanda Express låtit göra bland de största köparna av affärsresor i Sverige.

Hela 95 procent av företagen har en resepolicy idag. Av dessa har endast 43 procent med riktlinjer kring att miljöhänsyn ska tas vid resande i tjänsten. Bara 6 procent har med resandet till och från arbetet i sin resepolicy.

– Vi hade hoppats att ännu fler företag redan idag inkluderar miljöaspekter i sin resepolicy. Samtidigt ser vi ett växande intresse för miljöfrågorna i de diskussioner vi har med våra kunder, kommenterar Per Thorstenson, VD på Arlanda Express.

Två tredjedelar av företagen har en miljöpolicy och två tredjedelar av dessa har resandet med i denna.

Undersökningen visar också att resandet fortsätter att öka under 2006. Framförallt kommer resandet med tåg i tjänsten att öka, uppger 40 procent av arbetsgivarna. Bara 4 procent tror på en minskning. Även flygresor väntas öka anger 29 procent medan 14 procent tror på ett minskat flygande.

Resor med taxi och bil väntas minska enligt undersökningen. 17 procent säger att de kommer att minska bilanvändningen medan 3 procent kommer att öka den. Inom övrig kollektivtrafik är förändringarna små.

Om undersökningen

Undersökningen baseras på intervjuer med 143 reseansvariga hos de största köparna av affärsresor i Sverige. Undersökningen genomfördes den 1-10 mars 2006 av undersökningsföretaget Mistat AB på uppdrag av Arlanda Express.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Per Thorstenson, VD Arlanda Express

Tel: 073-688 90 20, e-post: per.thorstenson@atrain.se

Om Arlanda Express
Arlanda Express är flygtåget mellan Stockholms Central och Arlanda flygplats. Tågen går sex gånger per timme under högtrafik och en gång i kvarten under övrig tid. Resan tar maximalt 20 minuter. Arlanda Express blev av Svenska Naturskyddsföreningen i november 2002 utsedda till Bra Miljöval. A-Train AB som driver Arlanda Express ägs av Macquarie Bank. Arlanda Express har cirka 160 medarbetare. Trafiken startade i november 1999 och år 2005 reste 2,6 miljoner passagerare med Arlanda Express.

Se mer på webben: www.arlandaexpress.com