Svenska Rugbyförbundet

Storförlust efter kaotisk vecka

Pressmeddelande   •   Nov 09, 2013 13:24 CET

Sverige förlorade stort mot Moldavien i Chisinau efter en kaotisk vecka där managern avgått och flera spelare lämnat sent återbud. Den dåliga starten gjorde det inte lättare för Sverige som fick kämpa mot det större och starkare laget från Moldavien. Moldavien vände förra årets storförlust i Stockholm till en seger på hemmaplan 50-20 (19-15).

Sverige fick en kaotisk start inför Moldavienmatchen då managern Paul Sullivan abrupt avgick efter förra helgens match i Ukraina och andra fick hoppa in för att på kort varsel fylla rollen och organisera resan till Chisinau. Flera spelare var otillgängliga för matchen och tre andra gav sena återbud innan avfärd.

Matchen började också tufft då Moldavien tog en tidig ledning och Sverige fick två gula kort under första halvlek. Först i 29 minuten fick Sverige poäng och Moldavien hade bara en ledning på fyra poäng i halvtid, 19-15. Men i andra halvlek kunde inte Sverige stå upp emot Moldaviens storlek och styrka.

- De var både större och starkare än oss, säger förbundskapten Mike Tatu. De använde så klart det till sin fördel, med ett väldigt endimensionellt spel som verkligen tog på våra krafter. Utvisningarna hjälpte ju inte heller, men killarna kämpade verkligen och jag är stolt över att de kunde lägga veckans kaos bakom sig och ge allt på plan.

Svenska poänggörare:

Daniel Chamberlain 5p, Robin Fransson 5p, James Darbyshire 5p, Daniel Nissila 5p

Kommande match:

2014-04-26  Sverige – Tyskland

För mer information, kontakta:

Jennifer Sundqvist, informationsansvarig     070-433 90 30

Mike Tatu, förbundskapten                        073-540 03 27