Hästnäringens Riksanläggningar Flyinge Strömsholm Wången

Storkhägnet öppnar igen på Flyinge Kungsgård

Pressmeddelande   •   Dec 01, 2011 15:02 CET

Fredagen den 2 december kommer 14 storkar att flytta till Flyinge Kungsgård.

”Att vi nu tar hägnet i drift igen känns jätteroligt och helt självklart. Flyingebygden utgör klassiska storkmarker och Kungsgården en historiskt betydelsefull häckningslokal. Vi har sedan länge ett gott samarbete med Flyinge AB och ser fram att utveckla detta ytterligare, med storken i fokus! ”
säger  Emma Ådahl, projektledare för Storkprojektet, Naturskyddsföreningen i Skåne

En viktig del av projektets verksamhet är att informera allmänheten om storken och dess livsmiljö. I det avseendet är hägnet i Flyinge Kungsgård lättillgängligt och drar redan ett stort antal besökare). Vi planerar att utveckla besöksverksamheten vid hägnet i Flyinge genom att förbättra informationen på plats (t.ex. nya informationsskyltar, arrangerade guidningar).

Storkarna som kommer imorgon är 7 par som har häckat i andra hägn (Hemmestorp och Karups Nygård). De kommer att tillbringa vintern i hägnet i lugn och ro och när våren kommer, och tidpunkten för den normala ankomsten till häckningsområdet (april), släpps 2 av paren ut ur hägnet.  De 5 resterande paren ska häcka inne i hägnet eftersom de behöver mer erfarenhet, men deras ungar kan komma att släppas ut ur hägnet för att få flytta söderut tillsammans med övriga ungstorkar som blir flygfärdiga. Beroende på hur många par som kommer att häcka i området 2012 släpps ytterligare par ut våren 2013.

Flyinge AB är ett modernt internationellt hippologiskt kompetenscentrum och ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet. Flyinge AB omsätter drygt 60 mkr, har 65 anställda och 180 studerande. Verksamheten spänner över flera områden: avel & sport, utbildning & forskning samt evenemang. Mer information om Flyinge hittar du på www.flyinge.se