Russian Real Estate Investment Company AB

STORM REAL-ESTATE FUND AS HAR FÖRVÄRVAT GRIFON HOUSE I SANKT PETERSBURG FÖR 17 MUSD FRÅN RURIC AB. PRISET REPRESENTERAR EN INITIAL AVKASTNING PÅ ÖVER 14%.

Pressmeddelande   •   Apr 01, 2009 12:03 CEST

LONDON/STOCKHOLM, 1 April, 2009 - Pete Ltd, ett helägt dotterbolag till Storm Real-Estate Fund AS på Cypern, har förvärvat 100% av aktierna I ZAO Grifon ZAO i Sankt Petersburg från Ruric för 17 MUSD inklusive bolagets skulder. Storm Real-Estate Fund AS behöver inte ta upp nya lån för att finansiera förvärvet.

Grifon House består av fyra byggnader med en total yta uppgående till 6 970 kvadratmeter. Byggnaderna håller god standard med bland annat luftkonditionering och bevakad parkering. Fastigheten är centralt belägen mellan flera tunnelbanestationer och nära två av stadens tågstationer. Fastigheten är fullt uthyrd och ger c:a 2,4 MUSD i årligt driftnetto.

STORM CAPITAL MANAGEMENT LTD CIO Morten E. Astrup kommenterar: "Grifon House är en kontorsbyggnad av hög kvalitet med en god hyresgäst och passar väl in i vår strategi att bli en stor ägare av kontorsfastigheter i Moskava och Sankt Petersburg. Det är viktigt för Storm Real-Estate Fund AS att äga flera fastigheter med stor spridning på hyresgäster så att vi kan ta oss igenom konjunkturcykeln med goda resultat"

RURIC AB VD Craig Anderson kommenterar: "Denna affär är i linje med vår nuvarande strategi att avyttra någon eller några fastigheter i akt och mening att reinvestera i Sankt Petersburg. Jag är glad åt denna affär då den representerar en milstolpe i dagens marknad där det florerat mycket felaktig information om marknadspriser. Detta är en bra affär för båda partner och jag välkomnar Storm Real Estate Fund till Sankt Petersburg."

Om Storm Real-Estate Fund AS

Storm Real-Estate Fund AS är listat på OTC listan i Norge och har c:a 600 aktieägare. Bolaget fokuserar på centralt belägna kontorsfastigheter i Moskva och Sankt Petersburg. Bolaget förvaltas av Storm Capital Management Ltd. Storm Nordic Fund och ägarna till Storm Capital Management LTD kontrollerar 17 % av aktierna.

För ytterligare information, kontakta:
Morten Astrup, CIO
E-post: morten@stormcapital.co.uk
Web: www.stormcapital.co.uk

Om RURIC AB

Rurics affärsidé är att förvärva, utveckla, förvalta, hyra ut och avyttra fastigheter i S:t Petersburg, Ryssland, med fokus på kommersiella lokaler av högsta klass i bästa lägen som därmed positivt bidrar till hyresgästernas affärsverksamhet. Företaget har som vision att bli ett ledande fastighetsbolag i centrala S:t Petersburg.

Strategin är att identifiera fastigheter med stor potential i S:t Petersburgs centrala delar, skapa lämplig förvärvsstruktur och förvärva till bästa pris. Efter renovering erbjuds kommersiella lokaler av högsta klass till hyresgäster som söker bästa möjliga lokaler i bästa lägen och är villiga att betala för sådana.

Rurics Certified Advisor på First North är Erik Penser Bankaktiebolag

Craig Anderson, VD