Aktiebolaget Åkerikonsult

Stormen Sven är svår

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 13:11 CET

I samband med stormen Sven kommer in med full kraft över Sverige och vid kl 14 idag så fattar Trafikverket beslut om vilka tågsträckor och vägar som ska ställas in, respektive, stängas. Det får även konsekvenser för åkerinäringens kunder i förlängningen.

Sveriges Åkeriföretags medlemmar kommer inte att kunna utföra leveranser, alternativt vara kraftigt begränsade på vissa håll i landet. Det är viktigt att ha respekt för trafiksäkerheten och hellre avvakta eller köra långsamt än att utmana vädrets makter.

-  Med vår erfarenhet av tidigare stormar och andra stora händelser har vi använt projektet En vecka utan lastbilar. Vi har skissat på scenarios gällande transportstopp och stormen Svens framfart innebär stora konsekvenser, säger Erika Svanström, samhällspolitiskt ansvarig hos Sveriges Åkeriföretag.

-  Vi uppmanar både medlemmar och övriga trafikanter att ta hänsyn till stormens konsekvenser på väg, och också för våra medlemmars kunder att ha överseende med förseningar eller eventuellt inställda leveranser, säger Svanström vidare.

Erika Svanström

Samhällspolitiskt ansvarig

Erika.svanstrom@akeri.se

FAKTA

Enligt våra undersökningar och erfarenheter blir konsekvenserna av ett totalstopp i två dagar följande (generell påverkan). Dessa underlag används bland annat i samarbetet med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB.

DAG 1

»  Brev och paket kan inte skickas

Ingen ny post kan delas ut

»  Inga morgontidningar

Många blir utan morgontidning

»  Störningar i industriproduktionen

Brist på insatsvaror samt produkter kan inte skickas till kund

»  Anläggningsarbeten stoppar

Transport av material som behövs eller ska bort kan inte utföras

»  Äldreomsorgen får problem
med maten

Den ordinarie maten kan inte distribueras. Personalen får handla mat på stan

DAG 2

»  Mjölk och färskt bröd tar slut

Redan efter några timmar tar mjölk och färskt bröd slut. Mejerierna får stänga produktionen.

»  Avfall problem inom sjukvården

Sopor staplas, riskavfall kan inte hanteras

»  Brist på vissa läkemedel på apoteket

Vissa mediciner/antibiotika tar slut

»  Värmeproduktionen upphör

Kritiskt beroende på årstid och region

»   Varor på systemet tar slut

Mycket i systembolaget sortiment tar slut

En vecka utan lastbilar:

Sveriges Åkeriföretag är åkerinäringens branschorganisation med cirka 8 000 åkeriföretag och lastbilscentraler som medlemmar. Åkerinäringen omsätter ca 100 miljarder och sysselsätter ca 60 000 personer.