Feministiskt Perspektiv

Stormöte på Gävleskola efter sabotage mot feminister

Pressmeddelande   •   Dec 06, 2013 10:50 CET

I dag fredag har det kallats till möte med hela Vasaskolan i Gävle efter att den feministiska föreningen Liliths anslagstavla rivits flera gånger. Vasaskolans chef Hans Hultin säger att det kommer att handla om 'det fria ordet' och att detta är en del av deras strategi för att lösa problemet.

Den feministiska föreningen Lilith bildades 1999 på Vasaskolan i Gävle. De senaste åren har den legat vilande men för en månad sedan bestämde sig några av de nuvarande eleverna på skolan, med Li Oskarson Kindstrand i spetsen, för att återuppliva föreningen.

– Det finns ett väldigt rikt föreningsliv på vår skola och för alla föreningar ingår att ha en anslagstavla där man delar med sig av varandras arbete, berättar Li.

De senaste veckorna har anslagstavlan rivits ned åtta gånger och till skillnad från Hans Hultin upplevde Li att skolan inte alls tog frågan på allvar från början. Dagens möte är en del av skolans strategi för att lösa problemet.

– Vi måste ju dels jobba kortsiktigt och utreda vilka det faktiskt är som gjort detta, men också långsiktigt med värdegrundsarbete. Det här får man väl säga att det ändå är någonting vi aldrig mött tidigare. Jag har aldrig stött på den här bristen på respekt tidigare trots vårt rika föreningsliv. Det är ju uppenbart att det hela är kopplat till föreningens budskap och det de står för, säger Hans Hultin.

Läs hela artikeln:

Feministiskt Perspektiv