Scania AB

Stororder till Scania i Brasilien

Pressmeddelande   •   Sep 08, 2003 17:00 CEST

Det brasilianska transportbolaget Binotto har beställt 200 lastbilar av Scania. Ordern är värd ca 15 miljoner dollar (ca 126 miljoner kronor) och är Scanias hittills största enskilda affär i Brasilien.

Binottos förvärv av Scanialastbilar - två- och treaxliga dragbilar av modellen R124 utrustade med en12-litersmotor på 400 hästkrafter - ingår i företagets program för förnyelse av fordonsparken

- I samband med att vi tidigare i år införde ett nytt system för uppföljning av fordonsparken noterade vi att Scanias lastbilar levererar en högre produktivitet tack vare motorstyrka och lastkapacitet, säger Edilson Binotto, ansvarig för driften av Binottos flotta på 380 tunga, 700 medeltunga och drygt 1 000 lätta fordon.

Samtliga lastbilar levereras med reparations- och underhållskontrakt baserade på en fast kilometerkostnad. Service och underhåll kommer att utföras av Scanias serviceverkstäder. Leveranserna sker successivt fram till i slutet av april 2004.

- Den här affären är en milstolpe i Scanias brasilianska historia, inte bara för orderns storlek. Den förstärker också ett 25-årigt partnerskap med Binotto, som värdesätter fördelarna med att ha Scania i sin flotta, säger Christopher Podgorski, ansvarig för Scanias försäljning och service i Brasilien.

För ytterligare information, kontakta Hans-Åke Danielsson,
tel 08 553 856 62.

Scania är en av världens ledande tillverkare av lastbilar och bussar för tunga transporter samt industri- och marinmotorer. Med 28 200 anställda och produktion i Europa och Latinamerika är Scania en av branschens mest lönsamma företag. Under 2002 uppgick faktureringen till 47 miljarder kronor och resultatet efter finansnetto till 3,7 miljarder kronor. Försäljning sker på ett 100-tal marknader och cirka 95 procent av Scanias fordon säljs utanför Sverige. Busschassitillverkning sker i Sverige, Brasilien och Mexiko och busskarossering i Sverige, Polen och Ryssland.

Scanias pressreleaser finns på internet, www.scania.com