Regionförbundet Örebro

Storsatsning på cykel i Örebroregionen - 66 leder på samma webbplats

Pressmeddelande   •   Jun 27, 2013 14:27 CEST

Regionförbundet öppnar idag Bergslagen Cycling - en webbplats för både nybörjaren och elitcyklisten i Örebro län.

– Vi har Sveriges största cykelområde och det är tätt mellan lederna. Självklart ska vi ta tillvara på fina landsvägar, grusvägar och stigar som passar till cykling för både länsbor och turister, säger regionråd Irén Lejegren (S).

– Det har varit ett spännande arbete att göra en stor satsning och ta tillvara på de förutsättningar som finns i länet. Vi har leder från Tiveden i söder till Ljusnarsberg i norr vilket gör oss Sveriges ledtätaste och största cykelområde. Vi vill fortsätta utvecklas och det kommer fler leder inom framtiden, säger Katarina Rönnbäcka Nybäck, projektledare, Regionförbundet Örebro.

Cykelvänligt boende

Projektet och hemsidan erbjuder dessutom cykelvänliga boendeanläggningar, Det vill säga att cyklisten bland annat ska kunna förvara sin cykel inlåst över natten, kunna tvätta cykeln samt torka kläder och skor. Men det finns även tips på bra fik och restauranger samt mängder av sevärdheter längs lederna.

– Genom att ta med en större helhet, inte bara tänka på lederna utan även erbjuda boenden anpassade för cykelturism, kan projektet förverkliga Örebroregionen som en cykeldestination många vill besöka och återbesöka, tilläger Katarina Rönnbäcka Nybäck.

"Rika naturupplevelser" är ett prioriterat område i Utvecklingsstrategi för Örebroregionen (RUS). Webbplatsen är en del i EU-projektet Central Baltic Cycling och adressen är www.bergslagencycling.com

För kommentar

Irén Lejegren (S), regionråd, 070-663 19 75

För information

Katarina Rönnbäcka Nybäck, projektledare
katarina.ronnbacka-nyback@regionorebro.se
070-348 94 94

Presskontakt Regionförbundet

Sofia Kjörk, informatör
sofia.kjork@regionorebro.se
019-602 63 42

Regionförbundet Örebro är en arena för regionalt utvecklingsarbete. Vårt uppdrag är att arbeta för hållbar tillväxt och god livskvalitet i hela Örebroregionen.