Centerpartiet i Västra Götaland

Storsatsning på innovation – bra för företagen i Västsverige

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 19:32 CEST

Det är glädjande att regeringen satsar nya medel på strategiska innovationsområden, forskning och utveckling samt på test- och demonstrationsanläggningar. Det säger Kristina Jonäng, (c) ledamot i partistyrelsen och Ulrika Carlsson, riksdagsledamot, utbildningsutskottet, en kommentar till forsknings- och innovationspropositionen som presenterades på torsdagen.

På torsdagen presenterades forsknings- och innovationspropositionen

- Det är en rejäl satsning för att öka Sveriges konkurrenskraft, för innovationer och nya jobb, understryker Ulrika Carlsson.

I Västsverige har vi ett mycket bra samarbete mellan högskolor och Science parks. Västsvenska styrkeområden som t.ex. Life Science, fordonsforskning och smarta textilier kan stärkas ytterligare. Regeringen vill premiera denna typ av samarbete. Dessutom avsätter regeringen 200 miljoner kronor för test- och demonstrationsanläggningar, vilket vi efterfrågat från Västra Götalandsregionen, poängterar Kristina Jonäng.
- Det är också glädjande att högskolor- och universitet  i Västra Götaland får totalt 140,5 miljoner kronor i nya resurser. Det stärker Västsverige och förbättrar vår globala konkurrenskraft, avslutar Kristina Jonäng.