Dunkers Kulturhus

Storslaget SM i Poetry Slam på Dunkers Kulturhus

Pressmeddelande   •   Maj 18, 2007 17:19 CEST

Årets Svenska Mästerskap i Poetry Slam är i full gång på Dunkers Kulturhus i Helsingborg med tävlingar på tre scener. Redan har vinnare i tre sidogrenar korats:

Poetry Slam-grenen TRIATHLON, där en dansare, en musiker och en poet skapar ett allkonstverk, vanns av Helsingborgslaget STICS Poetry, som anmälde sig en halvtimme innan start. De gjorde stor succé med sina hiphopinfluerade rytmiska shower, vilket är ett helt nytt grepp i triathlonsammanhang.

Den något skruvade Poetry Slam-grenen LJUDPOESI hade premiär i år! Utan något begripligt språk framförde poeterna berättelser och mångfacetterade scenupplevelser. Vinnare blev göteborgaren Frithiof Andersson, som bland annat iscensatte individens förhållande till krigsmakter med hjälp av orala läten, electric boogie-dans och Star Wars-melodier.

I Poetry Slam-grenen IMPROESI, där poeter improviserar kring sju framslumpade ord, vann på torsdagskvällen den aldrig ordlösa rimvirtuosen Geta Lööf, välkänd bland svenska rockfestivalbesökare som Gula Gubben.

Nu, under fredagskvällen pågår de sista kvaltävlingarna i Mästartävlingen, vilket avgör vilka lag och vilka enskilda poeter som går vidare till lördagens stora final.

SM i Poetry Slam har hittills varit en stor succé, med ett snitt på 120 besökare per tävling. ”En riktigt glad överraskning! Helsingborgarna är entusiastiska. Poängnivåerna är mycket höga, vilket tyder på både bra poesi och en engagerad publik”, säger Marie Pettersson, festivalgeneral tillsammans med Albin Balthasar.

Nästa utskick kommer:

Fredag 22:30 De enskilda poeter som gått vidare till final.

Lördag 12:00 De lag som går vidare till lagfinalen.

Lördag 20:30 Vinnare i den prestigefyllda lagfinalen.

Lördag 00:00 Vinnare i Trubadurslam och framför allt årets Svenska Mästare.

Poetry Slam SM 2007

Datum: 16–19 maj 2007

Plats: Dunkers Kulturhus

Fri entré, förutom till finalen 19 maj 50 kr