Atenzia Records

Storslam för Atenzia Records band på Guldklavengalan 2018

Pressmeddelande   •   Jul 16, 2018 12:44 CEST

När Guldklavengalan traditionsenligt gick av stapeln första kvällen under dansbandsveckan i Malung så blev Atenzia Records och skivbolagets band de stora vinnarna. Atenzia Records, baserat i lilla orten Fåglum mitt i Västergötland, tog hem inte mindre än fem av de åtta priserna!

- Det är helt fantastiskt kul säger Pär Winberg från bolaget. Vi hade många nomineringar i år så visst hade vi väl hoppats på att några skulle trilla in, men att vinna fem priser det känns som en riktig jackpot.

Årets album vann Kungälvsbandet Streaplers för sitt album "Just ikväll" som tagit emot med öppna armar av både kritiker och publik. Skivan gick direkt upp på förstaplatsen på den svenska topplistan över flest sålda album när det släpptes tidigare i våras och nu var det dags att kröna det med en guldklav.

- Det är underbart roligt, säger Henrik Göransson som spelar gitarr i bandet och som varit med och producerat albumet. Det ligger ett enormt jobb bakom denna skiva och det är så himla kul att den uppmärksammas. Vi lirar ju allt själva på våra plattor och vi producerar själva och kör verkligen vårt race och det är gôtt att det resultat säger Henrik.

Årets sångare blev Mariestadssonen Henrik Sethsson som sjunger i Casanovas. Jublet blev stort när hans namn lästes upp då Henrik är en stor profil i dansbandsbranschen både som sångare, låtskrivare och producent.
- Ja, vad ska man säga mer än jag är oerhört glad och stolt över priset. Det är inte bara mitt utan hela mitt bands pris. Utan grabbarna och den succé vi har ute så skulle jag ju såklart inte stå och ta emot ett sådant pris. Nä, jag är som sagt otroligt stolt.

Till årets musiker valdes Perstorpsgrabben Donne Laitila som till vardags lirar i Donnez. Donne var märkbart rörd över priset och han kunde inte hålla borta tårarna under sitt tacktal.
- Det är så otroligt personligt för mig att just vinna årets musiker. För det är ju det jag är. En musiker som älskar att just lira, säger Donne. Det finns så otroligt mycket duktiga musiker i dansbandsbranschen och att bara få bli nominerad  är en ära så när mitt namn lästes upp blev jag bara så himla glad, fortsätter Donne.
Donnez senaste album gick upp som etta på den svenska topplistan över flest sålda album och deras spelplan är som vanligt fullproppad med spelningar.
- Ett sådant här pris ger extra energi att vara ute och spela, säger Donne.

Ett nystiftat pris för året var priset FJL-kometen. Dansbandstidningen Får Jag Lovs pris som går till ett band som är "mest på G" och det priset plockades hem Skåningarna med Joel Andreasson - tidigare i Donnez - bakom mikrofonen.
- Ja, så häftigt och så kul säger Joel och ler brett efter att ha fått priset. De här två åren som vi satsat på bandet har varit och är fantastiska. Vi drar hela tiden mer och mer folk och har senaste året slagit flera publikrekord. Det är så man får nypa sig i armen ibland, säger Joel.
- Jag har hela tiden haft som målsättning att ge danspubliken vad de vill ha och det är riktigt dansant och bra musik att just dansa till. Vi krånglar inte till det och det tror jag är en stor del till varför vi har mycket folk på våra danser. Folk vet verkligen vad de får, och det är vi otroligt stolta över säger Joel.

Priset som Årets dansband vanns utav Martinez. Ett pris som chockade bandmedlemmarna.
- Att bara bli nominerad i denna kategori är helt fantastiskt säger bandets grundare och kapellmästare Danne Strandberg. Och att vinna det känns nästan lite overkligt.
Martinez har åkt omkring på vägarna i nästan 40 år och är ett av de band som har flest spelningar av alla dansband.
- Vi älskar vårt jobb, det är egentligen det enkla svaret, säger Danne. Att träffa vår publik kväll efter kväll och se dom dansa till vår musik är den bästa lön du kan få. Men att vi skulle få priset som årets dansband. Jag är mållös faktiskt - det är så himla kul, fortsätter Danne.
Sångerska i Martinez är det sprudlande energiknippet Sandra Estberg och hon var tagen efter att deras namn ropades upp.
- Heeelt otroligt kul, och så himla oväntat säger Sandra.
Sandra  vann 2016 priset som årets sångerska och är en av dansbandssveriges största profiler.
- Det var såklart helhäftigt att vinna priset som årets sångerska och ett av mina mest stolta ögonblick i karriären säger Sandra, men att få bli årets band i den konkurrens som är.. ja vad ska man säga avslutar Sandra men ett av kvällens absolut största leenden.

Atenzia Records är ett av Sveriges största oberoende skivbolag med folklighet som sitt motto.Vi startade våren 2011 och vi har släpps över 200 album varav över 100 hamnat på den svenska topplistan och ett femtiotal av dessa på topp 20. Vi har ett flertal grammisnomineringar och vann grammisen med Sannex 2017. Vi har vunnit Manifestpriset två år i följd och vi fick juryns specialpris på Guldklavengalan 2013. En gala där våra band varit nominerade och vunnit många priser. Atenzia Records ligger mitt i Västergötland i Fåglum (5 km från Nossebro).

Atenzia Records Facebook