Nigabs pressrum

Storslam för BenRiach och GlenDronach i Malt Maniacs Awards

Pressmeddelande   •   Dec 11, 2013 09:57 CET

Malt Maniacs är en mycket exklusiv internationell sammanslutning av ett drygt 20-tal av världens mest engagerade whiskyentusiaster. Samtliga medlemmar är djupt intresserade, djupt kunniga och strikt oberoende utan kopplingar till branschen. Bland de mest namnkunniga är exempelvis författaren Dave Broom och den kanske allra mest kända internationella whiskykonnässören Serge Valentin. Två av medlemmarna är svenskar: författaren och whiskysamlaren Ulf Buxrud samt whiskydomaren Robert Karlsson.

Varje år arrangerar Malt Maniacs den omfattande whiskytävlingen ”Malt Maniacs Awards”. Att tilldelas en Awards är den mest prestigefyllda utmärkelsen ett destilleri kan få. I tävlingen deltar både destillerier och oberoende buteljerare från hela världen. Tävlingens dignitet gör att destillerierna medverkar med det absolut bästa de har.

– Det är ett omfattande arbete att prova och bedöma över 300 sorter och skriva tastingnotes om dem, berättar Robert Karlsson och förklarar att samtliga bedömningar görs helt blint utan minsta vetskap om destilleri, ålder, eller annan information.

I år blev BenRiach det mest prisbelönta destilleriet. I den tunga klassen ”Best Peated Whisky” vann
BenRiach 1985 27 Yo Peated, Virgin Oak Finish Cask #7188. Art nr 84345 Pris 1599 kr

BenRiach klassiska Curiositas 10 Yo Art nr 10405 Pris 379 kr utsågs till bästa rökiga whisky i ”Dailydram-klassen” och får också den åtråvärda Thumbs Up Award för den whisky som förtjänar ett särskilt hedersomnämnande.

Glendronach 18yo 1994/2012 C#68 utsågs till ”Best sherried Whisky” i premiumklassen och i ”daily dram-klassen” gick Awardsen till Glendronach 10yo 2002/2013 C#710.

Dessutom tilldelas GlenDronach Cask Strength, samt tre utgåvor av GlenDronach Single Cask silvermedalj, medan den traditionella 12-åringen Art nr 86895 Pris 399 kr får en bronsmedalj.

– Det är väldigt glädjande att just våra destillerier får en så fantastisk respons i världens viktigaste whiskytävling. Den har en enorm betydelse i whiskyvärlden och är vägledande för väldigt många intresserade konsumenter. Några av utgåvorna som premierats är små serier och försvunna från marknaden, men flera som exempelvis Curiositas 10, som dubbelpremierades med bästa rökiga och Thumps Up är tillgänglig på Systembolaget och kostar bara 379 kr, säger Daniel Andersson från den svenska importören Nigab.

Läs mer på

För mer information:

Daniel Andersson
Brand Manager
daniel@nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av sprit och vin till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har kontor i Stockholm och Göteborg med totalt 25 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända sprit- och vinprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i sprit- och vinbranschen i samtliga nordiska länder.