Nigabs pressrum

Storslam för Bodegas Salentein i Wine Spectator - nu lanseras Salentein Numina 2012 på Systembolaget

Pressmeddelande   •   Aug 19, 2015 10:00 CEST

USA:s och världens främsta vinmagasin tar till superlativerna och hyllar den argentinska topproducenten Bodegas Salentein. ”Outstanding, wines of superior character and style” är Wine Spectators omdöme när magasinet betygsätter ett antal nya viner från Salentein. Man klipper dessutom till med sällsynta betyg på över 90 poäng för samtliga. Nu lanserar Nigab ett av dessa mästarviner på Systembolaget: Salentein Numina Gran Corte 2012.

Få länder har haft en lika imponernade vinresa som Argentina. Bara för ett par decennier sedan ansågs den argentinska vinindustrin vara outvecklad och vinerna mestadels mediokra. När demokratin infördes växte intresset och vinindustrin förvandlades. Internationell expertis kopplades in och snart upptäckte en häpen vinvärld vilken enastående kvalitet argentinska viner förmådde utveckla. I dag rankas röda viner från Argentina bland världens främsta och för varje år kommer fler och allt bättre viner.

En stor del av hemligheten bakom de argentinska vinerna är de mycket speciella odlingsförhållanden som Andernas sluttningar erbjuder. Knappast någon annanstans odlar man viner på så hög höjd. Vissa vingårdar sträcker sig upp mot den svenska fjällvärldens högsta toppar. Här plågar klimatet druvorna, frost, hetta, torka och rusande vårfloder med smältvatten utarmar de steniga jordarna. Skördarna är små, men druvorna desto smakrikare. Salentein Numina Gran Corte 2012 är ett sådant höghöjdsvin.

Smakprofil
Salentein Numina Gran Corte 2012 är en blandning av mestadels den argentinska nationaldruvan malbec, men även cabernet sauvignon, merlot, petit verdot och cabernet franc. Vinet har en storslagen doft av körsbär, björnbär, ek, tobak och inslag av vanilj. Kraftfull smak av svarta vinbär och kryddor, inslag av rökt paprika, svarta oliver och mustig eftersmak. Det är ett utpräglat köttvin som matchar såväl en kryddstark Boeuf Bourguignon som en vitlöksstinn lammstek eller nygrillad entrecote. Numina är färdigt att drickas nu, men fortsätter att utvecklas under lagring minst till 2020.

Nr 92023-01: Salentein Numina Grand Corte 2012 Pris: 239 kr Antal: 360 fl
Lansering: 2015 08 21

Kort om Bodegas Salentein
Bodegas Salentein grundades i mitten av 1990-talet. Vinodlingarna ligger utmed Andernas östra sluttningar på mycket höga höjder kring Valle de Uco som brukar kallas Argentinas ”high desert area”. I Ucodalen har det odlats vin sedan 1600-talet då spanska missionärer slog sig ned i området. Fortfarande finns lämningar av deras bosättningar på 1500 meters höjd. Bodegas Salentein är privatägt och odlar druvor på drygt 5 000 tunnland, Vingårdarna konstbevattnas med smältvatten från Andernas glaciärer. På bodegan finns ett konst- och kulturcenter, ett vineri i världsklass, en retreat och en nybyggt kapell. Huvudsakligen odlas malbec, men även merlot, cabernet sauvignon och pinot noir.

– Druvorna till Numina kommer från vingården El Oasis, som ligger mellan 1050 och 1 200 meter över havet
– Numina är latin och betyder gudomlighet
– De allra främsta vinmakarna i världen brukar besöka Salentein för att studera odling och produktion av höghöjdsviner
– Salentein har utsetts till Argentinas främsta vineri och är det mest prisbelönta de senaste åren
– Jordmånen hos Salentein är mycket stenig vilket ger en perfekt dränering

För mer info kontakta
Heléne Hjort
helene@nigab.se
www.nigab.se

Nigab är en av de största leverantörerna av vin och sprit till den svenska marknaden samt inom nordisk Duty Free/Travel Retail. Nigab grundades 1983 och har två kontor, i Stockholm och Göteborg med totalt 32 medarbetare. Med en stark försäljnings- och marknadsorganisation distribuerar Nigab många välkända vin- och spritprodukter. Nigab hör till Hans Just Group A/S som har väl etablerade företag i vin- och spritbranschen i samtliga nordiska länder.