Brill & Co AB

Storslam för Brill & Co på årets ölfestival

Pressmeddelande   •   Okt 11, 2012 17:32 CEST

I helgen avslutades Stockholm Beer & Whisky Festival som innefattar Sveriges i särklass största tävling för öl, cider och whisky. Priserna delades ut i flera olika kategorier och när samtliga medaljer var fördelade framstod importören Brill & Co som den allra största vinnaren med inte mindre än 17 medaljer, varav 9 guld. Två av dessa guld var dessutom i festivalens tyngsta kategorier: Omnipollo Nebuchadnezzar vann priset som Årets Bästa Öl oavsett kategori och Fejø Cider Halvtør Demi-Sec vann priset som Årets Bästa Cider oavsett kategori. En riktig storslam med andra ord.

”Det här känns enormt stort och glädjande för både våra vinnande producenter och för oss på Brill & Co, säger Vedrana Corluka, PR- och kommunikationsansvarig på Brill & Co. ”Vi strävar kontinuerligt efter att ha de bästa och intressantaste ölen att erbjuda våra kunder och även om vi redan vet att de fungerar bra på krogen är det alltid roligt att få en bekräftelse också i den här typen av sammanhang.”

Förutom de 17 medaljerna till Brill & Co:s tävlingsbidrag vann även Hantverksbryggeriet två medaljer och Sigtuna Brygghus en. Dessa två producenter finns även de med i Brill & Co:s breda produktkatalog, även om de under festivalen ställde ut i andra montrar.

Här är Brill & Co:s samtliga Guldvinnare:

Guld för ”Festivalens Bästa Öl 2012”: Omnipollo Nebuchadnezzar

Guld för ”Festivalens Bästa Cider 2012”: Fejø Cider Halvtør Demi-Sec

Guld i kategorin ”Ljus lager välhumlad max 5,9% (flaska)”: To Øl Raid Beer

Guld i kategorin ”Ale Modern stil 4,8%-5,9% (flaska)”: Mikkeller K:rlek Vår/Sommar 2012

Guld i kategorin ”Veteöl (flaska)”: Ayinger Ur-Weisse

Guld i kategorin ”All öl 0%-2,8% (flaska)”: Mikkeller Drink’in the Sun

Guld i kategorin ”Ljus lager välhumlad max 5,9% (fat)”: Mikkeller American Dream

Guld i kategorin ”Ale max 4,7% (fat)”: Beer Here Dead Cat

Guld i kategorin ”Ale Modern stil 4,8%-5,9% (fat)”: To Øl Reparationsbajer

Brill & Co är Sveriges ledande importör av premiumöl, och distribuerar många av världens högst rankade öl och bryggerier. Sedan 2007 distribuerar Brill & Co också ett flertal svenska mikrobryggerier, något man som importör var en pionjär med att börja göra. Bland kunderna återfinns flera av landets stjärnkrogar som exempelvis Mathias Dahlgren och Frantzén/Lindeberg.

2011 tilldelades Brill & Co Svenska Ölfrämjandets Guldpin för ”en utomordentligt stor och fräsch produktportfölj som förser oss med några av de bästa svenska och utländska öl man som konsument kan få uppleva på krogen och även kunna få tag i på Systembolaget.”

2012 blev Brill & Co framröstad som "Bästa svenska importör/distributör" vid BeerSweden Forum Awards.

2012 vann Brill & Co 17 medaljer på Stockholm Beer & Whisky Festival, flest av alla. 9 av dessa medaljer var dessutom Guld, inklusive priserna för "Festivalens Bästa Öl 2012", samt "Festivalens Bästa Cider 2012".