HiNation AB

Storslam för kvinnliga STING-entreprenörer

Pressmeddelande   •   Nov 26, 2010 08:46 CET

Jin Moen är vd och en av grundarna till Movinto Fun, som erbjuder interaktiva underhållningsprodukter som sätter världen i rörelse: ”Jag är hedrad av utmärkelsen och jag blir också sporrad att fortsätta driva på lanseringen av vår första produkt BodyBug. Särskilt roligt är att det att juryn uppmärksammar vår tillväxtpotential”, säger Jin Moen.

Linda Krondahl är VD och grundare av HiNation. Med produkten HiNation HiLight erbjuds portabel energi från en kombinerad lampa och laddare som drivs helt av solenergi: ”Jag blev otroligt glad och stolt över utmärkelsen. För ett litet företag med stora ambitioner - som HiNation - är det väldigt betydelsefullt att lyftas fram på det här sättet. Det är dessutom extra roligt att kunna visa på möjligheten att tänka stort och internationellt från start”, säger Lina Krondahl.

Juryns motivering Jin Moen
”Med ett nytänkande angreppssätt och stor uthållighet har Jin skapat en internationell produkt som når nya målgrupper inom existerande branscher. Ambitionen och tillväxtpotentialen är stor. Visionen är nämligen att bli ett världsledande, globalt produktutvecklingsföretag som gör det roligt för människor att röra på sig.”

Juryns motivering Linda Krondahl
”Linda har med stort mod, uppfinningsrikedom och handlingskraft tagit fram ett konkret och miljövänligt alternativ för det växande behovet av energiförsörjning utanför elnätet. Siktet har från början varit inställt på en internationell marknad där det både finns stora miljömässiga och samhällsekonomiska vinster. Linda gör vardagen lite lättare för några av de miljoner människor som saknar ”två hål i väggen.”

Linda Krondahl linda.krondahl@hination.se, 0707-94 92 80
Jin Moen, jin@movintofun.com, 0707-78 17 52

Om Movinto Fun AB
Erbjuder interaktiva underhållningsprodukter som sätter världen i rörelse. Företagets första produkt BodyBug är en patenterad mobil och interaktiv spelkonsol som kombinerar fysisk aktivitet med kreativitet och kommunikation online. www.movintofun.com

Om HiNation AB
Utvecklar högkvalitativa solcellsprodukter för krävande kunder och krävande klimat. Kunderna sträcker sig från västvärldens köpstarka frilufts-och båtmänniskor till utvecklingsländernas fattigaste, som förenas av ett gemensamt behov: ljusstark, säker belysning och att kunna ladda mobiltelefonen och andra mobila elektriska produkter. www.hination.se/www.hination.org

Om Beautiful Business Award 2011
Beautiful Business Award 2011 är en nationell tävling som lyfter fram företagarkvinnor som förebilder. Arrangörer är PwC och nätverket Driftig.nu. www.beautifulbusinessaward.se

OM STING (Stockholm Innovation & Growth)
STINGs vision är att bidra till byggandet av framtidens globala tillväxtföretag genom att attrahera de bästa innovatörerna och entreprenörerna och erbjuda dem affärsutvecklingsstöd och nätverk i världsklass. Affärsinkubatorn STING är ett non-profit företag, som ägs av Stiftelsen Electrum – en samverkan mellan näringsliv, forskning och Stockholms stad. STING har sitt huvudkontor i Kista Science City. Huvudpartners är Innovationsbron, KTH och Karolinska Institutet. Mer information: www.stockholminnovation.com

HiNation® was founded in 2008 by Linda Krondahl, M.Sc. Chemical Engineering and Technology Management. HiNation cooperates with external expertise, organisations and universities for product development, manufacturing and sales. Our mission is to provide the best solar powered products to people around the globe, focusing on two markets - Outdoor users www.hination.com and Off-grid users www.hination.org.

Today 1,7 billion people, about 25% of the world's population, lack access to electricity. Instead, they get light from open fires, kerosene lamps or battery flash lights. The result is unhealthy emissions, affecting the health of people locally and the environment globally, but also the risk related to fires in areas where water often is a scarce resource. With HiNation's portable solar panel HiLight they can produce their own energy for durable lighting and charging cell phones and other portable device.