SEKO, facket för service och kommunikation

Storstrejk på Vattenfall i Tyskland?

Pressmeddelande   •   Mar 09, 2006 10:06 CET

Vattenfall Europe planerar att outsourca 5 000 anställda i sin verksamhet i Tyskland vilket motsvarar cirka 30 procent av den totala arbetsstyrkan. Huvuddelen av de som ska outsourcas är så kallad ”back-office”-personal, exempelvis tekniker, ekonomipersonal och personaladministratörer. EPSU – the European Federation of Public Service Unions, varnar nu för en storstrejk på Vattenfall i Tyskland. SEKO:s förbundsordförande, Janne Rudén, är kritisk till Vattenfalls agerande.

- Detta är dessvärre ännu ett exempel på hur Vattenfall prioriterar vinstmaximering framför service och kvalitet. Om Vattenfall kör igenom förslaget skulle det slå hårt mot i synnerhet kvinnorna, som är en majoritet i dessa grupper, säger Janne Rudén.

Imorgon kommer det tyska facket att förhandla med Vattenfall kring planerna att outsourca stora delar av personalstyrkan. Träffas ingen överenskommelse överväger det tyska facket att vidta stridsåtgärder mot företaget för att försvara de anställdas villkor.

SEKO tog i förra veckan kontakt med näringsdepartementet och fick till svar att de delar som ska outsourcas enbart handlade om arbete så som gräsklippning med mera. Janne Rudén menar att det är en märklig reaktion.

- Jag har svårt att tänka mig att Vattenfall har 5.000 anställda som sköter gräsklippning med mera i Tyskland, säger Janne Rudén.

SEKO:s förbundsordförande uppmanar nu den svenska regeringen att vidta ätgärder och menar att statliga bolag som agerar utanför Sverige borde föregå med gott exempel.

- Statliga bolag ska inte göra sig kända ute i Europa som dåliga arbetsgivare som gör allt för att kringgå kollektivavtal. Vi har en tradition i Sverige med kollektivavtal som innebär att man respekterar de anställdas rättigheter. Det minsta man kan begära är att svenska statens bolag tar med sig denna tradition ut i Europa, säger Janne Rudén.

Ytterligare info:

Jonas Pettersson, Informations- och presschef, SEKO: 070-631 59 49