Feministiskt Perspektiv

Stort bakslag för hbtq-kampen i Europa

Pressmeddelande   •   Dec 05, 2013 13:35 CET

Den första december röstade Kroatiens befolkning igenom en grundlagsändring som innebär ett förbud mot samkönade äktenskap. I ett land där hbtq-personer redan är utsatta för hat och hot blir Ivan Pavlić, och Marino Čajdos tillvaro nu ännu tyngre. Omröstningen i det nyblivna EU-medlemslandet undergräver också EU:s legitimitet. Stort reportage av Amanda Lindholm (text) och Kristina Wicksell, (bild).

Valdagen var en löjligt vacker dag i Zagreb, solen visade sig för första gången på flera veckor. Ivan Pavlić och hans pojkvän Marino Čajdo, 25, gick mot vallokalen och kontrasten mellan det fina vädret och klumpen i deras magar var påtaglig.

– Det var först då vi verkligen fattade vad som händer. När jag såg vallådan var jag nästan på väg att vända, säger Čajdo.

Av de 37 procent av befolkningen som röstade var två tredjedelar för förslaget.

Kroatien blev medlemsland i EU den 1 juli i år och många tycker det är anmärkningsvärt att en sådan här folkomröstning kan gå igenom. Men EU-kommissionären Cecilia Malmström sa i en kommentar till TT i början av november att ”formellt har inte EU-kommissionen någon åsikt i frågan”. Personligen tycker hon dock ”nog att kroaterna borde ha annat att göra än att folkomrösta om vem som får älska vem”.

Ulrika Mörth, professor i statsvetenskap, berättar att när väl ett land kommit med i EU så är det i princip omöjligt att påverka det som händer i landet.

Läs hela reportaget:

Kontakta redaktionen för pressinloggning!

Feministiskt Perspektiv
Tegelviksgatan 40