Cowrite

Stort byggföretag köper in textrobot för att skriva jobbannonser

Pressmeddelande   •   Mar 02, 2020 11:43 CET

I förra veckan blev det klart att Skanska följer i Manpower och Experis fotspår och köper in Cowrites textrobot för skapande av rekryteringsannonser.

Tjänsten ligger i linje med Skanskas målsättning att jobba både smart och effektivt med digitala lösningar för att förbättra sin verksamhet.

Förutom att höja kvaliteten på bolagets annonstexter, vill Skanska arbeta systematiskt för att nå ett bredare urval av kandidater. Med Cowrite kommer det att bli mycket enklare att uppnå detta, eftersom tjänsten kommer hjälpa dem att skriva kärnfullt, sökordsoptimerat och likvärdigt.

– Skanska är ett av Sveriges största företag och det är väldigt roligt att de tar ett så innovativt steg i digitaliseringen av rekryteringsprocessen. Vi är övertygade om att vår tjänst blir en viktig pusselbit i Skanskas rekryteringsarbete och att vi kommer skapa ännu bättre förutsättningar för att höja kvaliteten och minska tidsåtgången när det kommer till att skriva rekryteringsannonser, säger Magnus Paues, vd på Cowrite.

Cowrite startades 2014 och automatiserar skrivande i rekryteringsbranschen och mäklarbranschen. Till kunderna hör ManpowerGroup, Swedbank Fastighetsbyrå och Svensk Fastighetsförmedling.

Cowrite grundades 2014 av Fredrik Hanefalk och Magnus Paues, med en vision att automatisera kreativitet och hitta ett sätt att skala upp copywriting. Med en smart algoritm kombinerar vi skribentens egna ord med robotgenererad text, och skapar på så sätt välformulerade, sökordsotimerade och fördomsfria annonser som ger mellan 40-45% bättre konvertering (enligt mätningar av Manpower och Experis). Vi kallar tekniken ”augmented writing” och det är framtidens sätt att skriva på. Idag jobbar Cowrite i mäklarbranschen och rekryteringsbranschen och har kunder som ManpowerGroup, Swedbank Fastighetsbyrån, Svensk Fastighetsförmedling, Länsförsäkringar Fastighetsförmedling m. fl.