Exportrådet

Stort exportintresse bland småföretagen i Blekinge - Exportdag i Karlskrona 24 november

Pressmeddelande   •   Nov 22, 2006 15:45 CET

Fredag den 24 november arrangerar Exportrådet en Exportdag i Karlskrona och det är ett enormt stort intresse bland företagen i länet.
- Över 100 personer har anmält sig till dagen och vi märker verkligen att företag i Blekinge ser export som en viktig del av sin utveckling och vill etablera sig på nya marknader, säger Oleg Zastenker, Regional Exportrådgivare i Blekinge

Exportrådet gör en särskild satsning på småföretagen i Blekinge genom att tillsätta en Regional Exportrådgivare, Oleg Zastenker, som ska hjälpa små företag att komma igång eller utveckla sin export. Tillsammans går företagen och den Regionala Exportrådgivaren igenom de viktigaste frågeställningarna inför exportsatsningen.

Exportdag 24 november i Blekinge – pressmöte 10.30
Fredagen den 24 november arrangerar Exportrådet en Exportdag i Karlskrona. Då presenteras bland annat Exportrådets småföretagsguide Steps to Export, ett analysverktyg där företaget lotsas igenom de viktigaste frågeställningarna inför en exportsatsning. Affärsmöjligheter på två intressanta marknader presenteras också: Danmark och Tjeckien.

Fokus under dagen kommer att ligga på exportmöjligheterna för företag i Blekinge och möjligheterna och utmaningar för regionen kommer diskuteras.

Moderator är Inga-Lena Fisher. Talare är bland andra: Exportrådets vd Ulf Berg, Tomas Carlson, chef Regionala Exportrådgivare, Oleg Zastenker, Regional Exportrådgivare i Blekinge med säte i Karlskrona, Jonas Granath, chef för Exportrådet i Tjeckien och Peter Kemlin, chef för Exportrådet i Danmark.

Fredrik Hansson, vd Roxtec, berättar om företagets resa från idé till verklighet och Lennart Svensson, vd på WaterJet, berättar om sina exporterfarenheter.

Kl 10.30-11.00 är det kaffepaus då det finns möjlighet att intervjua talarna (kontakta Helena Olsson 0708-818693)

Program se bifogad inbjudan

Exportseminarium: Världens möjligheter i Blekinge!

Tid: Fredag den 24 november kl. 9.00 - 12.30. Pressmöte kl 10.30

Plats: First Hotel Statt, Ronnebygatan 37-39, Karlskrona

Anmälan: press@swedishtrade.se

För ytterligare information kontakta:

Oleg Zastenker, Regional Exportrådgivare i Blekinge, tel 0708-94 92 02 oleg.zastenker@swedishtrade.se

Helena Olsson, informatör Exportrådet, tel 08-588 660 77, 0708-81 86 93 helena.olsson@swedishtrade.se

För mer bilder från Exportdagen kontakta Helena Olsson

Exportrådet är en resurs för alla svenska företag som vill göra internationella affärer. Vi har lång erfarenhet av internationell affärsutveckling och finns på plats i 45 länder med 460 anställda. Exportrådet ägs av staten och näringslivet och omsätter cirka 500 miljoner kronor.