Enfo

Stort genomslag för Nationell Patientenkät

Pressmeddelande   •   Mar 01, 2012 14:00 CET

Denna vecka publicerades en ny version av den webbplats på SKLs hemsida som presenterar resultat från den nationella patientenkäten, för barnsjukvård och nu även primärvård. SKL har anlitat Framsteg AB att bygga webbplatsen som baseras på business discovery plattformen QlikView.

Alla som har intresse för vad patienterna tycker, har nu möjlighet att gå in på webbplatsen och ta fram egen statistik kopplat till barnsjukvård och primärvård för olika län, landsting och specifika vårdinstanser.

Det är också möjligt att se resultaten baserade på kön, över tid och andra parametrar. Den senaste nationella patientenkäten besvarades av drygt 130 000 personer som i september 2011 besökte läkare på en vårdcentral eller motsvarande.

Enligt en pressrelease som SKL skickade ut den 28 februari säger Göran Stiernstedt, chef för avdelningen för vård och omsorg vid Sveriges Kommuner och Landsting: - ”Det händer mycket positivt inom primärvården, men en hel del kan fortfarande bli bättre. Enkäten hjälper verksamheterna att dra lärdomar.”

Resultaten från 2011 års undersökning visar att patienterna i primärvården upplever att de blir lyssnade till och får information och svar på sina frågor på ett tillfredställande sätt. Men det finns skillnader över landet och mellan vårdcentraler. Genomslaget hittills har varit stort och flera dagstidningar publicerade direkt artiklar som tar upp resultaten från patientenkäten.

Ta reda på vården i ditt län upplevs jämfört med andra län. Undersökningen presenteras på SKL:s nya webbplats för Nationell Patientenkät som är framtagen av Framsteg AB.

Läs pressreleasen som SKL skickade ut den 28 februari

Vi på Framsteg är experter på beslutsstöd och underhåll. Vi skräddarsyr helhetslösningar utifrån kundens behov – från förstudie och utveckling till implementering och förvaltning. Framsteg har sedan år 2000 hjälpt företag att fatta bättre och snabbare beslut tack vare mer välgrundade beslutsunderlag. Vi ser till att data och information omvandlas till användbar kunskap som ger företaget konkurrensfördelar. Därav vår slogan ”Framsteg – för bättre beslut”.

Framsteg är partner med IBM och QlikTech, och vi har implementerat produkterna QlikView och Maximo till hundratals företag och organisationer i Norden. Bland referenskunderna finns merparten inom bank & finans, service & industri samt offentlig sektor. Exempel på referenskunder är Handelsbanken, VW Finans, Sveriges Kommuner & Landsting, Åklagarmyndigheten, Vattenfall och Coor Service Management. Framsteg är en av de största licensåterförsäljarna av QlikView i Norden.

Vi har blivit nominerade till Gasellföretag tre år på rad vilket är unikt. Våra kunder har stort förtroende för oss och vår årliga kundundersökning visar att 95% skulle välja Framsteg i sitt nästa projekt. 100 % av våra kunder kan rekommendera Framsteg till andra organisationer som står inför att investera i beslutsstöd, underhåll och verksamhetsutveckling.

Framsteg består av 50 talangfulla och motiverade medarbetare och har kontor i Stockholm, Göteborg och Helsingborg, samt ett representationskontor i Oslo. Våra medarbetare trivs på Framsteg vilket vår årliga medarbetarundersökning visar; vi Framstegare lyssnar på varandras idéer och förslag, delar med oss av våra kunskaper och har intressanta och utvecklande arbetsuppgifter.