Sweden-Sri Lanka Business Council

Stort intresse bland Västsvenska företagare i samband med ministerbesök från Sri Lanka.

Pressmeddelande   •   Jun 08, 2017 19:30 CEST

Champika Ranawaka, Minister för Megapolis och Western Development, från Sri Lanka besöker Göteborg under två dagar.

Syftet med besöket, som arrangeras i samverkan mellan Business Region Gothenburg och Sri Lankas Ambassad i Sverige, är att informera om den snabba utvecklingen som äger rum på Sri Lanka och vilka möjligheter till affärer som öppnas för Västsvenska företagare.

Förutom studiebesök hos företag i Göteborgsområdet, som ligger i framkant inom lösningar inom transport, avfall och smarta lösningar för stadsutveckling, genomfördes på torsdagen en välbesökt workshop hos Business Region Gothenburg.

Många intresserade företag hade valt att skicka representanter till workshopen för att direkt från minister Ranawaka och hans medarbetare höra om de planer som finns till att göra Colombo till en tekniskt- och miljömässigt framstående hub i regionen.

Ett flertal företag från Västsverige gavs även möjlighet att presentera sina lösningar och produkter som mycket väl skulle kunna passa på Sri Lanka.

Förutom delegationen från Sri Lanka och de svenska företagen med intresse av dela med sig av sitt kunnande fanns även viktiga aktörer som Exportkreditnämnden och Svensk Exportkredit med på worskhopen.

Sweden-Sri Lanka Business Council (SSLBC) var även på plats med flera medlemmar som kunde berätta om sina erfarenheter att göra affärer med Sri Lanka.

SSLBC:s generalsekreterare Leif I Ohlson fick avsluta workshopen och uppmanade fler svenska företag att välja Sri Lanka som partner i framtiden. En snabbt växande hub med frihandelsavtal med många viktiga aktörer i regionen utgör en utmärkt bas för vidare expansion till Asien betonade Leif I Ohlson.

Sweden-Sri Lanka Business Council

Leif I Ohlson

Generalsekreterare

Business Region Gothenburg

Megapolis Ministry

SSLBC har till ändamål att främja handel, vänskap, förståelse och kunskap mellan Sverige och Sri Lanka genom personliga nätverk och kontakter.

SSLBC skall driva en verksamhet som skapar kontakter med relevanta handelsorganisationer, affärsförmedlare och företag i båda länderna för att så främja affärsutbyte och handel mellan Sverige och Sri Lanka.

SSLBC verkar aktivt för att stödja och informera politiker, myndigheter och media om vad som kan och bör utvecklas för att handel mellan de två länderna skall kunna öka