Västtrafik

​Stort intresse för kombinerad mobilitet

Pressmeddelande   •   Maj 20, 2016 08:30 CEST

Intresset för att hjälpa Västtrafik skapa nya smarta tjänster inom kollektivtrafiken är mycket stort. Det visade det uppstartsmöte om kombinerad mobilitet som Västtrafik arrangerade tidigare i veckan. Över 60 innovativa företag, alltifrån internationella bolag till mindre uppstickare, deltog i diskussionerna.

Se filmen från uppstartsmötet om kombinerad mobilitet här.

Västtrafik är först i Sverige med att upphandla en tjänst som ska hjälpa kunderna att få ihop vardagen genom att erbjuda nya smarta lösningar kopplade till kollektivtrafiken. Det kan till exempel handla om att boka bil i en bilpool, taxi, samåkningstjänster eller lånecykel. I ett första steg bjöd Västtrafik in innovativa företag till dialog på Lindholmen Science Park.

– Intresset överträffade verkligen våra förväntningar. Inte minst var det glädjande att se bredden på företag och det stora engagemang som finns för kombinerad mobilitet. Vi kommer att ha stor nytta av deltagarnas kunskap och erfarenheter i det fortsatta arbetet, säger Lars Backström, vd för Västtrafik.

Flera av företagen på uppstartsmötet tog också tillfället att presentera sig och sina tankar kring kombinerad mobilitet för de övriga deltagarna.

– Vi är inte själva experter på kombinerad mobilitet men om Västtrafik kan vara en katalysator för utvecklingen på området så känns det väldigt bra, säger Lars Backström.

De närmaste veckorna träffar Västtrafik intresserade företag individuellt för att bland annat få mer kunskap om tekniska möjligheter och tänkbara affärsmodeller. Syftet är att hämta in så mycket information som möjligt för att kunna sammanställa ett bra upphandlingsunderlag.

Det företag som slutligen väljs ut i upphandlingen får i uppdrag att skapa en digital plattform och fylla den med smarta tjänster tillsammans med Västtrafik. Arbetet genomförs i samarbete med branschorganisationen Samtrafiken för att skapa en standard som är enkel att sprida nationellt.

För mer information:
Västtrafiks presstjänst 0771-41 43 99
press@vasttrafik.se

Varje dag reser 390 000 personer med Västtrafik. Det är för dem vi finns till. Vi vill göra det enkelt och bekvämt att resa med kollektivtrafiken och samtidigt bidra till en hållbar samhällsutveckling. Västtrafik ägs av Västra Götalandsregionen och har cirka 900 linjer som körs av företag som upphandlats i konkurrens.