REHACT AB (publ)

Stort intresse för REHACT bland investerare i USA

Pressmeddelande   •   Jun 25, 2013 15:19 CEST

Det var en något omtumlad men nöjd Svante Bengtsson, VD i REHACT, som intervjuades av Aktiespararnas Wall Street-korrespondent, Bengt Göransson, strax efter sin uppmärksammade presentation:

– Det var stimulerande att möta investerare i USA, där många ser miljöteknik som ”the next big thing” och där det gäller att vara med på tåget så tidigt som möjligt, säger Svante Bengtsson som tillsammans med REHACTs nya styrelseordförande, Nicole Norrestad, fick svara på många frågor från ett intresserat och kunnigt auditorium.

– Det finns ett växande, allt större intresse för energieffektivisering i USA, konstaterar Nicole Norrestad, och det är värdeskapande om vi kan öppna upp för amerikanska intressenter som ser nya möjligheter för vårt företag.

”Green Building” i USA sker huvudsakligen på frivillig väg men fler och fler i byggbranschen dras nu till det som kallas LEED, Leadership in Energy and Environmental Design. Det kan beskrivas som ett system för att stimulera ett resurseffektivt och miljömässigt uthålligt byggande. Systemet har utvecklats av The U.S. Green Building Council, USGBC, som är en oberoende organisation där bland annat företag, universitet, myndigheter och organisationer ingår.

REHACT AB (publ.) utvecklar och säljer ett prisbelönt klimatsystem, Rehact Energy System, som sänker behovet av extern energi i byggnader med upp till 85 procent. REHACT är ett av Sveriges mest internationellt prisade cleantech-företag med ett flertal utmärkelser i Norden, USA och Kuwait. Företaget utsågs 2008 av Världsnaturfonden WWF till ett av Sveriges mest lovande miljöteknikföretag och finns med på USA:s ambassadör Woods lista över intressanta svenska miljöteknikbolag. År 2011 utsågs REHACT till vinnare av Niklas Zennströms Green Mentorship Award. Bolagets aktie är listad på AktieTorget.